Nowo utworzony europejski producent materiałów do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych Ionway z siedzibą w Brukseli zdecydował się zbudować swój pierwszy zakład produkcyjny w Nysie, w sąsiedztwie istniejącego zakładu firmy Umicore.
Spółka joint venture została powołana przez należącą do Grupy Volkswagen firmę PowerCo oraz Umicor. Jest odpowiedzią na plan Unii Europejskiej, by zwiększyć jej rolę jako istotnego gracza na globalnym rynku elektromobilności. Plany spółki zakładają, że do 2030 r. roczna zdolność produkcyjna osiągnie 160 GWh, co przekłada się na 2,2 mln pojazdów elektrycznych.
– Ionway daje zarówno PowerCo, jak i Umicore znaczącą przewagę na szybko rozwijającym się rynku elektromobilności w Europie. Osiągnęliśmy efekt, na który czekaliśmy od bardzo dawna. Mam na myśli stworzenie efektywnego łańcucha dostaw, aby zabezpieczyć i budować zdolności produkcyjne dla konkurencyjnych cenowo materiałów katodowych, które będą produkowane w oparciu o odpowiedzialnie pozyskiwane surowce – powiedział Jörg Teichmann, dyrektor ds. zakupów w PowerCo.
Po uzyskaniu pozwoleń ruszy produkcja
Inwestycję w Nysie – dzięki której powstanie nawet do 900 nowych miejsc pracy – wspiera także polski rząd. W ramach Tymczasowych Ram Kryzysowych i Przejściowych władze przekażą spółce Ionway dotację w wysokości 350 mln euro. Łączna wartość inwestycji do 2030 r. wyniesie 1,7 mld euro (1,35 mld euro po uzyskaniu dotacji).
W tej chwili w Nysie trwają: przygotowywanie terenu, prace inżynieryjne i uzyskiwanie pozwoleń. Budowa rozpocznie się natychmiast po ich otrzymaniu. Produkcja w nowym zakładzie ruszy w 2025 roku, a do tego czasu materiały CAM na potrzeby produkcji ogniw w gigafabryce w Salzgitter będą dostarczane z zakładu Umicore w Nysie.
Czytaj też:
Gigafabryka otwarta w Nysie. Da radę wyprodukować baterie dla milionów elektrykówCzytaj też:
Volkswagen wstrzymuje produkcję samochodów. To globalny atak hakerów?