Lider Europarlamentu chce rewizji zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku

Lider Europarlamentu chce rewizji zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku

Mercedes EQE 350 4MATIC
Mercedes EQE 350 4MATIC Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Europejska Partia Ludowa, największa grupa prawodawców w Parlamencie Europejskim, będzie dążyć do osłabienia planowanego na 2035 r. wycofania z rynku nowych samochodów z konwencjonalnymi silnikami.

O sprawie piszą Reuters i Automotive News Europe (a za nimi IBRM Samar). Jak czytamy, EPL w ostatnich unijnych wyborach umocniła swoją pozycję w Parlamencie Europejskim, wprowadzając do kluczowej instytucji ustawodawczej aż 188 spośród 720 wszystkich europosłów. Na spotkaniu w Portugalii w ubiegłym tygodniu, legislatorzy z grupy omawiali priorytety polityczne na następną pięcioletnią kadencję Europarlamentu. Jeden z priorytetów, z którym zapoznała się agencja Reuters, zakłada m.in: „rewizję przepisów dotyczących redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, aby umożliwić stosowanie alternatywnych paliw bezemisyjnych po 2035 roku”.

Koniec, ale może nie do końca

Jak przypomina IBRM Samar, UE przyjęła w 2023 roku politykę, która zakaże sprzedaży nowych aut emitujących CO2 od 2035 r. skutecznie kończąc sprzedaż nowych pojazdów z silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną i olejem napędowym. Komisja Europejska zobowiązała się jednak do stworzenia ścieżki prawnej dla sprzedaży nowych samochodów, które są napędzane wyłącznie tzw. e-paliwami, czyli syntetycznymi paliwami, które mogą być używane w samochodach z silnikiem spalinowym zamiast benzyny.

Jak czytamy, mogłoby to pozwolić producentom samochodów na opracowanie i dalszą sprzedaż nowej generacji samochodów z silnikami spalinowymi, które byłyby napędzane wyłącznie certyfikowanymi paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 i wyposażone w technologię zapobiegającą ich uruchomieniu po napełnieniu benzyną lub olejem napędowym.

EPL nie sprecyzowała, w jaki sposób chciałaby zmienić politykę dotyczącą emisji CO2 przez samochody. W dokumencie dodano jedynie, że grupa chce „zrewidować zakaz stosowania silników spalinowych i opracować najnowocześniejszą technologię silników spalinowych”.

Czytaj też:
Podatek od aut spalinowych. Co wiemy na dziś?
Czytaj też:
Co Polacy sądzą o odejściu od aut spalinowych?

Opracował:
Źródło: Reuters, Automotive News Europe, IBRM Samar