Wymiana oleju i filtra w samochodzie. Co może pójść nie tak?

Wymiana oleju i filtra w samochodzie. Co może pójść nie tak?

Dodano: 
Warsztat samochodowy
Warsztat samochodowy Źródło: Bidcar
Temat niby prosty, ale okazuje się, że wcale nie. Właśnie dlatego wyjaśniamy kontrowersje.

Na najczęściej pojawiające się pytania kierowców, którzy zlecają tę czynność serwisową lub sami się za nią zabierają, odpowiada ekspert.

Czy zawsze należy wymieniać filtr?

To pytanie zadają trzy grupy użytkowników. Po pierwsze – ci, które wymieniają olej samodzielnie, po drugie – właściciele aut służbowych robiący duże przebiegi i po trzecie – zmieniający olej po raz pierwszy, po dotarciu silnika (np. po 3 tys. km).

Eksperci PZL Sędziszów odpowiadają na pytanie – 3 x tak. Uważają, że kiedy ktoś ma wymieniać olej zgodnie z grafikiem przeglądów i pomijać wymianę filtra dla wygody, ponieważ robi to w garażu – lepiej niech odda samochód do mechanika. Taka garażowa obsługa przyspiesza jedynie zużycie silnika. Z kompletnego serwisu olejowo-filtrowego nie zwalniają nas również duże przebiegi w skali miesiąca (ok. 10 tys. km). Z kolei w przypadku pierwszej wymiany oleju w nowym aucie nowy filtr jest jak najbardziej wskazany. Właśnie wtedy, w okresie docierania się silnika filtr gromadzi bowiem najwięcej drobin metalu.

Czy mechanik zawsze wymienia filtr?

Klienci warsztatów obawiają się, czy na pewno mechanicy są uczciwi. Dlatego właśnie zadają to pytanie. Eksperci przyznają, że zdarzają się nieuczciwi mechanicy, ale to zdecydowana rzadkość. Uważają, że jeśli ktoś ma bardzo duże wątpliwości, to rozwiązaniem może być oznaczenie starego filtra. Jeśli tylko jest on jakoś widoczny pod maską, wystarczy zarysować jego obudowę np. śrubokrętem i potem sprawdzić, czy po wymianie znak zniknął.

Co może pójść nie tak?

Eksperci nie pozostawiają wątpliwości, wymiana filtra to czynność prosta. Nie zmienia to faktu, że trzeba przy niej zwracać uwagę na następujące rzeczy:

  • oczyszczenie powierzchni, do której przykręca się nowy filtr
  • kontrola zamocowania króćca do którego przykręca się nowy filtr (czy nie jest poluzowany)
  • kontrola osadzenia chłodnicy oleju mocowanej bezpośrednio w podstawie filtra
  • kontrola osadzenia uszczelki filtra i posmarowanie jej olejem przed montażem filtra
  • odpowiedni moment dokręcania filtra

Jeśli zaniedba się którąś z wymienionych czynności, mogą pojawić się nieszczelności lub nawet odkręcenie się filtra podczas jazdy i gwałtowny wyrzut oleju z układu.

Jaki filtr oleju wybrać?

Mówiąc najkrócej: jak najlepszy. Eksperci PZL Sędziszów mówią, że w przypadku filtrów oleju liczy się ogólna jakość wykonania filtra, jakość zastosowanej bibuły filtracyjnej, ilość tej bibuły (gęstość „harmonijki”) oraz – w przypadku filtrów puszkowych – wykonanie samej puszki.

Oczywiście najlepsze parametry jakościowe gwarantują filtry oryginalne oraz te produkowane przez renomowanych producentów.

Czytaj też:
Samochody używane. Jak nie dać sobie wcisnąć powypadkowego auta?
Czytaj też:
Wizyta w warsztacie po rezerwacji w aplikacji. Japońska marka usprawnia serwis

Opracował:
Źródło: PZL Sędziszów