Maluchy, Fiaty 125p, Polonezy. Miliony „martwych dusz” wciąż „jeżdżą” po Polsce

Maluchy, Fiaty 125p, Polonezy. Miliony „martwych dusz” wciąż „jeżdżą” po Polsce

Złomowisko samochodów
Złomowisko samochodów Źródło: Pixabay / GarysLens
Jedna czwarta zarejestrowanych w Polsce samochodów nie istnieje. To martwe dusze, wśród których pełno jest Maluchów, Syren, Trabantów i Wartburgów.

W najnowszej bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) „Park samochodów” zarejestrowanych na koniec 2018 roku w Polsce znajduje się bardzo dużo pojazdów tzw. archiwalnych, nazywanych potocznie „martwymi duszami”. Pojazdy archiwalne to pojazdy niewyrejestrowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce i w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z:

  • organów rejestrujących
  • Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
  • stacji kontroli pojazdów.

Taką definicję stosuje obecnie CEPiK.

W przypadku bazy „Park samochodów osobowych” „martwe dusze” stanowią aż 25,7 proc. parku liczącego niemal 23,7 mln sztuk, co przekłada się na liczbę ponad 6,09 mln aut. Poniżej znajduje się zestawienie najpopularniejszych modeli rodem z czasów PRL, które są wciąż obecne w bazie CEPiK, chociaż najprawdopodobniej – przynajmniej w większości przypadków - zakończyły swój samochodowy żywot.

  1. Fiat 126p, znany jako Maluch - 1 804 624 szt.
  2. Fiat 125P - 628 655 szt.
  3. Polonez - 522 672 szt.
  4. Syrena 105 - 134 611 szt.
  5. Wartburg - 97 319 szt.
  6. Trabant - 91 023 szt.
  7. Skoda 105 - 70 458 szt.
  8. Lada 2105/2107 - 50 139 szt.
  9. Zastava 1100 - 46 629 szt.
  10. Syrena 104 - 34 558 szt.
  11. Dacia 1300 - 33 548 szt.
  12. Skoda S100 - 33 445 szt.
  13. Warszawa - 31 540 szt.
  14. Skoda 120 - 23 546 szt.
  15. Zaporożec - 22 498 szt.

Modele zawarte w powyższym zestawieniu stanowią blisko 16,2 proc. parku samochodów osobowych oraz ponad 62,8 proc. wszystkich „martwych dusz”.

Tekst został opracowany przez IBRM Samar.

Źródło: IBRM Samar