Trzy niemieckie giganty – VW, Mercedes, BMW – podejrzane o zmowę

Trzy niemieckie giganty – VW, Mercedes, BMW – podejrzane o zmowę

Parlament Europejski
Parlament Europejski Źródło: Newspix.pl / ABACA
Komisja Europejska przypuszcza, że BMW, Daimler (Mercedes) i Volkswagen zawarły niedozwolone porozumienie, by hamować prac nad technologiami mającymi ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Teraz oczekuje na odpowiedź koncernów.

Komisja twierdzi, że niemieccy producenci w latach 2006–2014 naruszyli unijne przepisy antymonopolowe. Miałoby to polegać na zawarciu przez nich zmowy mającej na celu unikanie lub opóźnianie kosztownych prac nad technologiami służącymi oczyszczaniu spalin ze szkodliwych dla środowiska substancji.

- Przedsiębiorstwa mogą współpracować na wiele sposobów, aby poprawić jakość swoich produktów. Jednak unijne reguły konkurencji nie pozwalają im na odwrotne działania, czyli nieulepszanie swoich produktów, niekonkurowanie. Obawiamy się, że tak się stało w tym przypadku i że Daimler, VW i BMW mogły złamać unijne zasady konkurencji. W wyniku tego postępowania europejskim konsumentom odmówiono możliwości zakupu samochodów z najlepszą dostępną technologią. Trzech producentów samochodów ma teraz możliwość zareagowania na nasze ustalenia – stwierdziła Margrethe Vestager, komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami, BMW, Daimler i VW uczestniczyły w zmowie „naruszając zasady konkurencji UE, w celu ograniczenia rozwoju i wdrożenia technologii oczyszczania emisji dla nowych samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi sprzedawanych w Europejskim Obszarze Gospodarczym”. W szczególności Komisja ma obawy dotyczące następujących technologii:

  1. Systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), które w autach z silnikiem Diesla mają zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków azotu (NOx) poprzez wtrysk mocznika (AdBlue). Zgodnie ze wstępnym stanowiskiem Komisji, BMW, Daimler i VW koordynowały swoje strategie dotyczące dozowania AdBlue, wielkości zbiornika AdBlue i zakresu jego napełniania. Miały przy tym świadomość, że w ten sposób ograniczają one zużycie tego czynnika i skuteczność oczyszczania spalin.
  2. Filtr cząstek stałych (GPF) stosowany w celu zmniejszenia emisji w samochodach osobowych wyposażonych w silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. KE przypuszcza, że niemieccy producenci koordynowali działania tak, aby uniknąć lub przynajmniej opóźnić wprowadzenie filtrów GPF w nowych modelach samochodów.

W październiku 2017 r. Komisja przeprowadziła w tej sprawie inspekcje w siedzibach firm BMW, Daimler, Volkswagen i Audi w Niemczech. Szczegółowe postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte we wrześniu 2018 r. Po otrzymaniu pisma od Komisji koncerny motoryzacyjne mogą teraz zapoznać się z dokumentacją zebraną w tej sprawie oraz odpowiedzieć na piśmie na zarzuty.

Będą mogły także zwrócić się o przesłuchanie i przedstawić swoje uwagi przed przedstawicielami Komisji i krajowymi urzędami zajmującymi się ochroną konkurencji. Jeśli mimo to Komisja uzna, że istnieją wystarczające dowody naruszenia prawa unijnego, może nałożyć na producentów grzywnę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Nie ma prawnie ustalonego terminu, w którym Komisja mogłaby zakończyć postępowanie antymonopolowe.

Źródło: IBRM Samar

Źródło: IBRM Samar