Debiut pierwszego Porsche 911 GT3 w marcu 1999 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie, był sensacją. Wariant GT3, jak żadne inne Porsche 911, ucieleśniało wizję samochodu sportowego. Ten pierwszy model został opracowany przez dwukrotnego rajdowego mistrza świata Waltera Röhrla, inżyniera wyścigowego Rolanda Kussmaula oraz specjalistów Porsche Motorsport z Weissach. GT3 miało jedno zadanie: przenieść torową zwinność na publiczne drogi. I udało się. Od 1999 roku drogowy sportowiec z każdym pokoleniem stawał się coraz szybszy, bardziej precyzyjny i bardziej dynamiczny – a za sprawą wolnossącego silnika, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylne koła do dziś pozostaje najpopularniejszym Porsche 911 dla purystów.
Wyścigowe wersje Porsche 911 GT3 pisały historię motorsportu. Prócz niezliczonych klasowych zwycięstw wielokrotnie triumfowały w „generalce” znaczących wyścigów wytrzymałościowych, włącznie z 24-godzinnymi maratonami na torach Spa-Francorchamps, Daytona, a także na Nürburgringu, w którym GT3 zwyciężyło siedem razy z rzędu, począwszy od 2000 roku. Innowacje pochodzące ze świata sportu motorowego były od początku uwzględniane przy projektowaniu kolejnych drogowych wersji GT3. Około 80 procent spośród wszystkich kiedykolwiek wyprodukowanych egzemplarzy jest regularnie użytkowanych na torze.
„Następca” 911 Carrera RS 2.7
Pierwsze GT3 zadebiutowało w 1999 roku. Tuż przed rozpoczęciem nowego stulecia Porsche pokazało auto wzbogacone o zaawansowane rozwiązania techniczne stosowane w motorsporcie. Model nie był następcą, ale kontynuował tradycję jeszcze z 1970 roku, zapoczątkowaną przez legendarne 911 Carrera RS 2.7. Po raz pierwszy nie nadano mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy), lecz „GT3”. Chodziło o nawiązanie do klasy GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu.
Nowy wóz otrzymał chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 360 KM. Szybko GT3 zdobyło pierwsze laury, zresztą jeszcze przed swoim genewskim debiutem. Za jego kierownicą Walter Röhrl pokonał 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w ciągu mniej niż 8 minut – i ustanowił tym samym nowy rekord dla drogowych aut sportowych.
Wyjątkowe osiągi to nie była zasługa wyłącznie silnika, ale także dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 milimetrów, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z GT2. Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru. Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie 911 GT3 wizualnie pokazywało montowane na stałe tylne skrzydło. Opcjonalnie klienci mogli zamówić model w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.
Pierwsze egzemplarze Porsche 911 GT3 zjechały z linii montażowej w Weissach w maju 1999 r. Jako baza do uzyskania homologacji wyścigowej, nowy model stanowił również podstawę do opracowania udanego 911 GT3 Cup i wyżej pozycjonowanych odmian wyścigowych – 911 GT3 R oraz GT3 RSR, które w następnych latach wygrywały wyścigi GT.
Kolejne generacje jedna po drugiej
Po bardzo dobrym przyjęciu pierwszego GT3 Porsche prezentowała kolejne generacje co 3-4 lata. W 2003 roku, dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika wzrosła do 381 KM. Auto można było zamówić również z ultrawydajnymi hamulcami ceramicznymi Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Trzy lata później nastąpił kolejny przyrost mocy – do 415 KM. Po raz pierwszy GT3 wyposażono wówczas w aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). W 2009 roku inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 litra, a jego moc – do 435 KM. Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku tak znaczący, że była on ponad dwukrotnie większa niż w poprzedniku.
W 2013 roku, gdy Porsche 911 obchodziło swoje 50. urodziny, swoją premierę podczas salonu samochodowego w Genewie świętowała piąta generacja GT3 – z całkiem nowej konstrukcji silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i podwoziem. Układ napędowy składał się z 3,8-litrowego wolnossącego silnika o mocy 475 KM. Po raz pierwszy połączonego go z dwusprzęgłową przekładnią Porsche Doppelkupplung (PDK). Również po raz pierwszy zastosowano aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Nowe GT3 przejechało północną pętlę toru Nürburgring w czasie zaledwie 7:25 min – czyli o ponad pół minuty szybciej od pierwszego 911 GT3 podczas rekordowego okrążenia Waltera Röhrla w 1999 roku.
Jeszcze więcej mocy: 500 KM
Ostatnia wersja GT3 trafiła na rynek w 2017 roku. Pojemność boksera wzrosła do 4 litrów, a moc – do 500 KM. Przy okazji Porsche przygotowało dwie atrakcje dla purystów. Po pierwsze obok PDK zaoferowano im 6-biegową skrzynię manualną, a po drugie GT3 można było zamówić z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło zastępował automatycznie wysuwany spojler. I tak historia zatoczyła koło: nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70.
Kiedy nowe GT3, zbudowane na bazie Porsche 911 ostatniej generacji (992). Na rynkowy debiut chwilę trzeba jeszcze poczekać, choć auto jest już pewnie gotowe.
Czytaj też:
Wreszcie! Jest bazowa, najtańsza wersja nowego Porsche 911