W tej chwili Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej, czyli ostatniego etapu pełnego ekspresowego ringu wokół Warszawy.
Początki obwodnicy
Pod koniec lat 90. XX wieku rozpoczęły się pierwsze prace studialne dotyczące budowy dróg ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Transportowego. Ostatecznie ustalono, że w jego skład wejdą drogi ekspresowe: S2 na odcinku od węzła Konotopa do węzła Lubelska, S8 od węzła Konotopa do Marek i S17 od Marek do węzła Lubelska. W sumie miały stworzyć ring Warszawy o długości ok. 82 km.
W 2008 r. rozpoczęto realizację planów. Jako pierwsza ruszyła budowa drogi S8 od węzła Konotopa do węzła Powązkowska. Trasa o długości ponad 10 km została oddana do ruchu w 2011 r. Rok później do węzła Konotopa wpięła się autostrada A2 wyprowadzająca ruch w kierunku zachodniej granicy Polski. W 2013 r. zakończyła się realizacja kolejnych odcinków: S8 od węzła Modlińska do Marek (o długości 7,1 km) oraz S2 od węzła Konotopa do ul. Puławskiej (długość 20 km). Dwa lata później oddano do użytku przebudowany do parametrów drogi ekspresowej prawie 5-kilometrwy odcinek S8 pomiędzy węzłami Powązkowska i Modlińska wraz z przebudowanym mostem Grota-Roweckiego.
W budowie teraz
Obecnie budowane jest prawie 25 km dróg ekspresowych z obwodnicy. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Długość trzech odcinków realizacyjnych to ok. 19,5 km.
Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Co jest w przygotowaniu?
Do domknięcia ringu brakuje fragmentu wschodniej część obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.
Kiedy pojedziemy obwodnicą?
„Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy” – przekonuje GDDKiA.