Na „zakopiance” przebito najdłuższy tunel w Polsce

Na „zakopiance” przebito najdłuższy tunel w Polsce

Tunel na trasie S7
Tunel na trasie S7 Źródło: GDDKiA
„Poddały się ostatnie metry skał oddzielające ekipy robotników drążących jednocześnie od północy i południa tunel” – napisała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. I nastała światłość? Tego GDDKiA nie napisała, ale fakt jest faktem tunel przyszłej S7 pod górą Luboń Mały został przebity.

Ekipy budowlane stanęły naprzeciwko siebie w środę 23 października 2019 r. po 2 latach i 5 miesiącach pracy. Tunel budowany jest pod górą Luboń Mały na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała

Tak naprawdę pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym drążone są dwa tunele. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 metrów długości. Aby osiągnąć ten wynik, konieczne jest wydrążenie ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

facebook

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiązały się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które były na bieżąco monitorowane.

W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni, zlokalizowanego bezpośrednio na wylocie tunelu lewego. Po zakończeniu budowy tego budynku rozpoczęto drążenie. Łącznie lewy tunel wydrążono już na długości 1184 m, co stanowi ok. 62 proc. całości.

Do dziś średnio dziennie wywożono z placu budowy i kruszono 1500 ton materiału skalnego. Dotychczas wywieziono około pół miliona m3 urobku, a do wywiezienia zostało jeszcze około 126 936 m3. Do robót strzałowych wykorzystano już 350 ton materiałów wybuchowych. Zużyto prawie 128 tys. m3 betonu.

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie całego odcinka z Lubnia do Rabki Zdroju zaplanowane jest na 2021 rok.

Czytaj też:
Pełna lista dróg, którymi pojedziemy do końca 2019 roku. Razem to aż 462 nowe kilometry!

Źródło: GDDKiA