Autobus jeździ tutaj pod prąd. Pierwszy kontrapas w Polsce

Autobus jeździ tutaj pod prąd. Pierwszy kontrapas w Polsce

Kontrapas w Gdyni
Kontrapas w Gdyni / Źródło: ZDiZ Gdynia
W Gdyni przeprowadzono testy pionierskiego rozwiązania na ulicy Chwarznieńskiej. Mowa o kontrapasie dla autobusów, który w czasie porannego zatoru pozwoli zyskać pasażerom podróżującym do centrum nawet 10 minut.

Kontrapas autobusowy na 1100 metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej ma za zadanie ominąć poranny korek. Beneficjentami tego rozwiązania będą jedynie ci gdynianie, którzy zdecydują się na jazdę komunikacją miejską. Z kontrapasa skorzystają pasażerowie linii autobusowych 103, 121, 140, 147, 160, które kursują ulicą Chwarznieńską do centrum w godzinach porannego szczytu.

Kontrapas w Gdyni

– W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Kontrapas w Gdyni

Aby w pełni bezpiecznie wdrożyć działanie kontrapasa zespół Tristar musiał nie tylko nadzorować jego prawidłowe wytyczenie w pasie drogowym, ale instalację nowej infrastruktury teletechnicznej, w ramach której zamontowano:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
  • maszty sygnalizacyjne,
  • latarnie,
  • osprzęt sygnalizacyjny
  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne
  • nowy sterownik sygnalizacji świetlnej
  • trzy kamery,
  • moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów,
  • znaki zmiennej treści, które będą informować kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Kontrapas w Gdyni

Jak będzie działać kontrapas?

Autobus będzie mógł wjechać na kontrapas tylko w przypadku, gdy na jego początku znak pryzmatyczny będzie ustawiony na „Zakaz wjazdu” z dopiskiem „Nie dotyczy ZKM”. W każdym innym przypadku znak będzie wskazywał tylko „Zakaz wjazdu”. Zezwolenie na wjazd autobusu będzie możliwe dopiero po wyłączeniu lewego pasa ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna- Wiczlina dla pozostałych uczestników ruchu. Zostanie ono poprzedzone wyświetleniem specjalnie przygotowanej sekwencji, trwającej kilka minut, na znakach i sygnalizatorach. Chodzi o to, aby z wyprzedzeniem przygotować kierowców na zmianę organizacji ruchu. Co ważne sekwencja wyłączająca kontrapas autobusowy również nie nastąpi natychmiast, będzie trwała kilka minut, aby zapewnić bezpieczny zjazd ostatniego autobusu.

Realizacja kontrapasa pochłonęła 4 mln zł. 2 mln zł pochodzą z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych, a pozostałą część sfinansowano z budżetu Miasta Gdyni.

Czytaj też:
Buspas też dla samochodów osobowych. Jest jeden warunek

Źródło: ZDiZ Gdynia
+
 1

Czytaj także