Kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem mogą korzystać z kolejnego oddanego do ruchu, piątego w tym roku, odcinka S17. Chodzi o 13-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina. Tym samym kierowcy mają do dyspozycji blisko 155 km dwujezdniowej trasy do końca obwodnicy Piask.
Oddawanie pierwszych odcinków S17 pomiędzy węzłem Lubelska a Kurów Zachód GDDKiA rozpoczęła przed tegorocznymi wakacjami. Jako pierwszy, 13-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. Z początkiem lipca oddano do ruchu kolejne 30 km, czyli dwa odcinki realizacyjne od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Z początkiem września kierowcy wjechali na pozostałe 15 km S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ oraz Skrudki i tym samym zyskali dwujezdniową trasę od początku obwodnicy Garwolin do końca obwodnicy Piask.
Kolejne 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej pozwoli zaoszczędzić kilka minut jazdy. Nowa ekspresówka powstała w śladzie dawnej DK17 i traktu lubelskiego wytyczonego i zbudowanego w pierwszej połowie XIX w przez inżynierów z Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. Przypomnijmy, że przed powołaniem tego urzędu i mianowaniem Franciszka Ksawerego Christianiego na dyrektora jeneralnego szlak z Warszawy do Lublina prowadził po zachodniej stronie Wisły przez Górę Kalwarię i Kozienice. Obecna wschodnia jezdnia S17 biegnie w miejscu starej DK17. W ramach budowy S17 powstał węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego miejsce obsługi podróżnych na którym po wyłonieniu dzierżawcy uruchomiona zostanie stacja paliw i gastronomia.
Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę tzw. autobusową, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Zbudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt (w tym dwa górą nad S17). Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł. Łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 450 ml zł.