Kierowcy na A4 „kupili” automatyzację

Kierowcy na A4 „kupili” automatyzację

Autostrada A4 (zdj. ilustracyjne)
Autostrada A4 (zdj. ilustracyjne) Źródło: Wikimedia Commons / Michiel1972
Po miesiącu zarządca autostrady A4 Kraków-Katowice podsumował obowiązywanie preferencyjnych stawek opłat za przejazdy.

Okazuje się, że promocja zadziałała. Do ok. 23 proc. wzrósł udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. Co najmniej do końca marca 2020 roku użytkownicy Autopay, A4Go oraz Telepass objęci są preferencyjnymi stawkami opłat za korzystanie z koncesyjnego odcinka A4. W zależności od kategorii pojazdu, oszczędzają od 3 do 5 zł na każdej bramce.

Na płatności automatyczne decyduje się coraz więcej kierowców, nie tylko tych podróżujących tym odcinkiem A4 okazjonalnie, w weekendy czy na urlopy, ale także regularnie dojeżdżających np. do pracy.

Przypomnijmy, że o początku stycznia stawki opłat za przejazd w przypadku płatności automatycznych są zbliżone do tych, jakie obowiązywały na A4 atowice-Kraków dziesięć lat temu. Wynoszą dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł. W takiej wysokości obowiązywać będą co najmniej do końca I kwartału.

W styczniu zarejestrowano 164 tys. przejazdów z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotollingu), podczas gdy w grudniu 2019 r. było ich 122 tys. (wzrost o ponad 34 proc.).

W przypadku elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass, preferencyjne stawki dotyczą nowych doładowań, realizowanych od 1 stycznia 2020 roku. Nabywane taniej impulsy, niezależnie od terminu obowiązywania preferencyjnego cennika, zachowają ważność przez dwa lata. W styczniu wydano ok. 1200 urządzeń pokładowych. Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8 proc.).

Użytkownikom A4Go, Autopay i Telepass dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat. Pozwoliła ona uzyskać trzykrotnie większą przepustowość.

Czytaj też:
Które drogi w Polsce są najbardziej zatłoczone? Ruszył pomiar ruchu

Opracował:
Źródło: Stalexport Autostrada Małopolska