Jak poważne kłopoty czekają branżę transportową?

Jak poważne kłopoty czekają branżę transportową?

Branżę transportową czekają wyzwania
Branżę transportową czekają wyzwania Źródło: DBK Rental
Nie tylko koronawirus, ale także Brexit, „Pakiet Mobilności”, niejasna sytuacja w Chinach i słabnące europejskie PKB, sprawiają, że branża transportowa jest pełna obaw. Ale światełko w tunelu widzą wynajmujący pojazdy użytkowe.

Powiedzieć, że prognozy analityków branży transportowej, jeśli chodzi o roku 2020, dalekie są od optymistycznych, to nic nie powiedzieć. Powodów jest wiele. Mamy do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym, stagnacją PKB w Unii Europejskiej, wciąż rosnącymi kosztami pracy, pogłębiającymi się problemami z zatrudnieniem, ale i kolejnymi zmianami w prawie, m.in. wprowadzeniem „Pakietu Mobilności”.

Do tych kłopotów doszedł Brexit, którego następstwem są niejasności w polityce celnej, a tym samym przestoje. Bardzo znacząca jest również kwestia koronawirusa oraz powiązane z nią rosnące kłopoty społeczne i gospodarcze.

Przedsiębiorcy z sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) na ten rok patrzą z dużą rezerwą. Nie wiedząc, co przyniesie jutro, z jakimi kosztami i problemami przyjdzie im się mierzyć, ostrożnie podchodzą do tematu inwestycji, a tym samym mrożenia pieniędzy w zakup pojazdów. Z podobnymi problemami mierzy się cały sektor motoryzacyjny – z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że 83 proc. producentów i 74 proc. dystrybutorów spodziewa się pogorszenia sytuacji w nadchodzących miesiącach.

Jak to się ma do branży wynajmu pojazdów użytkowych?

Według badań firmy konsultingowej Frost & Sullivan w Polsce, która stanowi jeden z największych rynków transportu w Europie (obok Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Niemiec), wynajem będzie się rozwijał najbardziej dynamicznie. Dla firm stanowi on bowiem gwarancję elastyczności i możliwości dostosowania się do zmieniającej koniunktury i sezonowości, bez konieczności inwestowania własnych środków. Jest przy tym znacznie korzystniejszy od leasingu, bo to nie jest pojedyncza usługa, lecz pakiet usług.

Wynajem krótkoterminowy zawiera w sobie udostępnienie pojazdu, zarządzanie nim, usługi serwisowe, podatki drogowe, samochód zastępczy w razie potrzeby, a także zarządzanie oponami. W razie sytuacji awaryjnej można zaś skorzystać z oferty, aby zachować konkurencyjność i mobilność.

Czytaj też:
Komu nie wolno jeździć samochodem podczas ograniczeń w przemieszczaniu się?
Czytaj też:
Warszawa. Wylądował trzeci samolot ze sprzętem medycznym zakupionym na zlecenie KGHM Polska Miedź