Seniorzy nie potrafią obsługiwać nowoczesnych samochodów. Ale wiedzą, jak chcieliby się nauczyć

Seniorzy nie potrafią obsługiwać nowoczesnych samochodów. Ale wiedzą, jak chcieliby się nauczyć

Dodano: 
Kierowca
Kierowca / Źródło: Shutterstock / Ocskay Mark
Okazuje się, że starsi kierowcy nie ogarniają nowych systemów wspomagania kierowcy. Dlatego z nich rezygnują. Co ciekawe, używaliby ich, gdyby nie pisały o nich długie instrukcje obsługi, a pokazywałyby filmiki instruktażowe.

Większość dzisiejszych pojazdów to nowoczesne urządzenia. Mają mnóstwo nowych funkcji, od adaptacyjnych tempomatów, po kamery cofania. Te zaawansowane systemy asystujące kierowcy (ADAS) zostały wprowadzone, aby jazda była łatwiejsza i bezpieczniejsza.

Jednak coraz więcej seniorów, którzy są przecież grupą wiekową o podwyższonym ryzyku udziału w wypadkach samochodowych, nie korzysta z wielu z tych technologii wspomagających kierowcę.

Dlaczego? Bo nie potrafią. W nowym badaniu Texas A&M Transportation Institute i Texas A&M University wyszło na jaw, że starsze osoby byłyby bardziej skłonne do korzystania z ADAS, jeśli nauczyłyby się, jak korzystać z tych technologii. Nie chodzi jednak o instrukcje, bo te w samochodach są. Seniorzy mówią, że potrzebują interaktywnych filmów wideo, a nie instrukcji obsługi lub pokazów na żywo.

– Starsze osoby dorosłe mają wyższy wskaźnik ryzyka uczestnictwa w wypadkach samochodowych z powodu pogorszenia zdolności fizycznych, umysłowych i motorycznych – powiedziała Maryam Zahabi pracująca w Departamencie Inżynierii Przemysłowej i Systemowej oraz dyrektorka Laboratorium Interakcji Człowiek-System (HSI). – Dzięki ADAS część pracy umysłowej związanej z prowadzeniem samochodu można by od nich odsunąć. Udowodniliśmy, że filmiki instruktażowe są najlepszym sposobem na zapoznanie seniorów z ADAS. Mamy nadzieję, że ta wiedza okaże się przydatna dla lepszego opracowywania materiałów szkoleniowych dla w tej grupie wiekowej.

Odkrycia naukowców zostały opublikowane w styczniowym numerze czasopisma „Applied Ergonomics”.

Czytaj także:
Nowe systemy bezpieczeństwa stały się obowiązkowe
Czytaj także:
Nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa. Czy samochody zdrożeją?

Opracował:
Źródło: Applied Ergonomics

Czytaj także