„To zgodne z planem”. NBP wyjaśnia dlaczego wydał 5 mln zł na luksusowe limuzyny w czasie epidemii

„To zgodne z planem”. NBP wyjaśnia dlaczego wydał 5 mln zł na luksusowe limuzyny w czasie epidemii

Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ Źródło: Mercedes
Już po ogłoszeniu przez rząd stanu epidemii Narodowy Bank Polski ogłosił przetarg na wynajem 38 samochodów, luksusowych i reprezentacyjnych. Przetarg został właśnie rozstrzygnięty, NBP wydał nawet 0,5 mln zł więcej niż planował. Napisaliśmy o tym, a bank wysłał oświadczenie.

Mimo wielu słów wzywających do zaniechania tego, Narodowy Bank Polski jednak zdecydował się ogłosić przetarg na dostawę (wynajem długoterminowy) 38 samochodów, już. Mają to być wozy jednej firmy i jednej marki. Najbardziej reprezentacyjna pozycja na liście to duży SUV o mocy co najmniej 300 KM dla centrali NBP. Przetarg opiewał na 10 pojazdów segmentu C (kompakty) z nadwoziem typu kombi, 16 wozów segmentu D (limuzyny klasy średniej), 10 ośmioosobowych minibusów, 1 siedmioosobowy minivan oraz wspomniany SUV.

Luksusowy SUV, ten jeden jedyny

Specyfikacja pojazdów była dość szczegółowa, najciekawszy jest zdecydowanie SUV. Miał mieć co najmniej 330 KM, silnik wysokoprężny od 2,5 do 3 litrów, 7 miejsc na pokładzie, aktywny tempomat, panoramiczne okno, tuner TV i masę innych cech, zdradzających zamiłowanie do luksusu. Tak się składa, że pasującym autem był tylko największy SUV Mercedesa – model GLS.

Opozycja skrytykowała bank. Poseł Michał Szczerba z KO napisał, że chyba lepiej byłoby wydać pieniądze na maseczki i sprzęt medyczny. Tymczasem bank odpowiedział posłowi: – Instrument kontrolny, jakim jest interwencja poselska, na którą się pan powołuje nie znajduje odniesienia w stosunku do Narodowego Banku Polskiego. Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, że obowiązujące regulacje prawne nie dopuszczają podejmowania przez NBP wskazanych przez pana działań w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom związanym z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 – odpisała zastępca dyrektora gabinetu prezesa Marta Wołk.

twitter

Teraz przetarg został rozstrzygnięty. Blisko 5,5 mln złotych wydał Narodowy Bank Polski na wynajem 38 aut, w tym luksusowego SUV-a. Dodatkowo władze banku wydały 420 tys. zł na przejazdy taksówkami. 2 czerwca na stronach NBP pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu. Wygrała oferta „Express Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. ul. Rzemieślnicza 26 30-403 Kraków”. Cena zamówienia to 5 426 838,72 zł brutto. O pół mln zł więcej niż pierwotnie zakładano. Wcześniej, 8 maja NBP poinformował, że Ele Taxi wygrała przetarg o „Świadczenie usług taxi na potrzeby Centrali NBP”. To był jedyny oferent, dostanie 420 tys. złotych za zamówienie od 22 czerwca 2020 r. do 21 czerwca 2022 r.

Po naszej publikacji biuro prasowe NBP wysłało nam wyjaśnienie, które publikujemy w całości. To wyjaśnienie opisuje dokładnie to, co już opisaliśmy. Nie wyjaśnia, dlaczego NBP wydał 5,5 mln zł na wynajem luksusowych samochodów, w tym Mercedesa GLS, tylko potwierdza, że „taki był plan”.

Oto oświadczenie NBP:

„Narodowy Bank Polski prowadzi postępowanie przetargowe na wynajem długoterminowy 38 szt. samochodów zgodnie z Planem zamówień i zakupów NBP na 2020 r., w celu zapewnienia ciągłości obsługi transportowej w 16 Oddziałach Okręgowych oraz Centrali NBP. Postępowanie dotyczy wynajmu długoterminowego samochodów na okres 48 miesięcy, który rozpocznie się w drugiej połowie maja 2021 r.

Aktualnie realizowana umowa na wynajem długoterminowy tożsamej floty 38 samochodów eksploatowanych w 16 Oddziałach Okręgowych oraz Centrali NBP obowiązuje do 25 maja 2021 r. Po upływie ww. terminu samochody muszą zostać zwrócone wykonawcy, co powodowało konieczność przeprowadzenia przedmiotowego postępowania.

Zamawiający na realizację zamówienia przeznaczył kwotę 5 426 838,72 zł, która zostanie odpowiednio zabezpieczana w Planach finansowych NBP w latach 2021-2025.

W latach 2014- 2015 roku zostały dokonane zmiany w obsłudze transportowej w Centrali NBP w wyniku których zmniejszono ilość samochodów z 56 szt. do 28 szt. oraz stan zatrudnienia w obszarze realizacji obsługi transportowej. Zmieniono politykę w zakresie realizacji obsługi transportowej. Część przejazdów służbowych pracowników Centrali NBP realizowana jest przez podmioty zewnętrzne w ramach umów zawieranych na podstawie przeprowadzanych postepowań przetargowych zgodnie z prawem zamówień publicznych. Przeprowadzone w 2020 r. postepowanie przetargowe na świadczenie usług taxi na potrzeby Centrali NBP było spowodowane koniecznością zapewnienia ciągłości obsługi transportowej Centrali NBP. Aktualnie obowiązująca umowa na świadczenie usług taxi na potrzeby Centrali NBP wygaśnie na początku lipca 2020 r. Umowa zawarta w maju br. z korporacją Ele Taxi na kwotę maksymalnego zobowiązani 420 000,00 zł będzie obowiązywała przez okres 24 miesięcy tj. od lipca 2020 do lipca 2022 r. z możliwością przedłużenia okresu realizacji o 12 miesięcy”.

Czytaj też:
Nerwowy piątek. Niespodziewana decyzja RPP zachwiała rynkami
Czytaj też:
NBP reaguje na koronawirus. Jest m.in. rekomendacja obniżki stóp procentowych