Gigant rozdziela majątek. Lamborghini będzie niezależne?

Gigant rozdziela majątek. Lamborghini będzie niezależne?

Lamborghini Essenza SCV12
Lamborghini Essenza SCV12 Źródło: Lamborghini
Volkswagen najpierw połączył, a teraz chce oddzielić od siebie Lamborghini i Ducati. A byłego szefa Lamborghini, obecnego Bugatti, znów uczynił szefem włoskiej firmy. Po co te wszystkie zmiany?

Kierownictwo Grupy Volkswagen potwierdziło, że rozważa wydzielenie najlepszych włoskich marek tego producenta, w tym producenta supersamochodów Lamborghini. Potencjalny rozdział obejmowałby również producenta motocykli Ducati i Italdesign Giugiaro, firmę konsultingową w zakresie projektowania i inżynierii.

Po co Volkswagenowi restrukturyzacja?

Prezes VW Herbert Diess wskazał podczas konferencji z analitykami, że firma pracuje nad restrukturyzacją trzech włoskich marek (Lamborghini, Ducati i Italdesign Giugiaro), mając na celu przekształcenie ich w oddzielny biznes. Nie musi to jednak oznaczać, że tak się stanie, powiedział. - Wprowadzamy go do struktury prawnej, w której moglibyśmy działać, ale nie jest to jeszcze ustalone - powiedział.

VW mógłby pójść w ślady Fiat Chrysler Automobiles (FCA), który w 2016 roku wydzielił Ferrari (RACE) jako odrębną firmę z własnym notowaniem giełdowym. Exor, firma kontrolowana przez rodzinę Agnelli, potomków założyciela Fiata Giovanniego Agnelli, posiada duży udział w FCA i podobnie duży udział w Ferrari.

Szef Bugatti wraca na stare śmieci

Obecny dyrektor generalny Lamborghini, Stefano Domenicali, ogłosił na początku tego roku, że odejdzie z firmy, aby podjąć nową pracę jako dyrektor generalny wyścigów Formuły 1. W środę Volkswagen ogłosił, że Stephan Winkelmann powróci na stanowisko dyrektora generalnego i prezesa Lamborghini, które ostatnio piastował w latach 2005-2016. Zachowa również obecną funkcję prezesa Bugatti, która to firma jest również własnością VW Group.

Podobno Volkswagen rozważał również sprzedaż lub wymianę marki Bugatti. Ani Grupa VW, ani Bugatti nie potwierdziłyby tych informacji, gdy ich szefowie zostali o to ostatnio zapytani.

Volkswagen. Właścicielski labirynt

Struktura własnościowa spółek Grupy VW jest skomplikowana. Lamborghini jest własnością Audi, spółki zależnej Volkswagena. Z kolei Lamborghini jest właścicielem zarówno Italdesign, jak i Ducati.

Globalna sprzedaż Lamborghini, choć niewielka jak na zwykłe standardy przemysłu samochodowego, prawie się podwoiła w ostatnich latach dzięki wprowadzeniu crossovera Urus. Urus dzieli wiele swoich rozwiązań konstrukcyjnych z innymi modelami koncernu Volkswagena, w tym z Audi Q8 i Bentley’em Bentaygą. Według raportu rocznego Grupy Volkswagena Lamborghini sprzedało w zeszłym roku 8 300 pojazdów.

Gigant z trzema filarami

Ducati jest znane z motocykli o wysokich osiągach, takich jak 214-konny Panigale V4. Sprzedaje około 50 tys. motocykli rocznie na całym świecie. Italdesign Giugiaro to firma konsultingowa zajmująca się projektowaniem i inżynierią, która została założona przez słynnego włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro w 1968 roku. Wśród wielu innych samochodów Giugiaro jest znany ze swoich prac nad DMC DeLoreanem i oryginalnym Volkswagenem Golfem.

W obecnej strukturze VW Audi, Lamborghini i Ducati są zgrupowane jako grupa marek Premium, podczas gdy Porsche, Bentley i Bugatti to grupa Sport i Luxury. Marka samochodów Volkswagen, obok Seata, z siedzibą w Hiszpanii i Škoda z siedzibą w Czechach należą do grupy zwykłych marek Volkswagena. Lamborghini, Bentley i Bugatti zostały zakupione oddzielnie przez Volkswagen Group w 1998 roku.

Czytaj też:
Wreszcie jest. Oto najmocniejszy Volkswagen Golf R. Ma 320 KM!