Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nim:
-
Piesi będą mieć pierwszeństwo przed wejściem na pasy,
-
Prędkość w obszarze zabudowanym będzie wynosić zawsze 50 km/h (nie jak dotąd 60 km/h nocą),
-
Zakazana zostanie jazda na zderzaku na autostradach i ekspresówkach,
-
Zakazane zostanie patrzenie w telefon komórkowy podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych.
Jednak nowelizacja to niejedyne działanie resortu infrastruktury i KRBRD na rzecz poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Rząd zapowiedział stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, w szczególności przeznaczonej dla ruchu pieszych. To np.: budowa chodników, modernizacja oświetlenia przejść dla pieszych, umieszczenie wysp azylu czy zmiany w oznakowaniu drogi. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego rząd przeznaczy 2,5 mld zł.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na drogach samorządowych
W Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg wyodrębniona zostanie, w ramach inwestycji powiatowych i gminnych, podkategoria zadań polegająca wyłącznie na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach. Będzie można np. realizować inwestycje:
-
wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych (np. montaż progów zwalniających czy zmiana geometrii pasa),
-
poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania),
-
skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów).
Nowe wymagania techniczne w drogownictwie
Określone zostaną zasady projektowania, w tym lokalizacji przejść dla pieszych, uwzględniające w szczególności warunki widoczności pieszego na przejściu z perspektywy kierowcy oraz widoczności pojazdu z perspektywy pieszego na przejściu. Do tego dojdą już rozpoczęte: kampania promująca właściwe zachowanie na drodze i szkolenia z bezpieczeństwa ruchu drogowegodla samorządowych zarządców dróg.
Czytaj też:
3 mld zł więcej na budowę dróg. Sejm przyjął nowelizację ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych