Mimo pandemii, według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w listopadzie 2020 roku zarejestrowano w Polsce 5 921 samochodów dostawczych, o 9,67 proc. więcej niż rok wcześniej i o 8,90 proc. więcej niż w październiku 2020 roku. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 51 708 samochodów dostawczych, o 16,98 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Spadki roczne, wzrosty miesięczne
Jak podaje IBRM Samar wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 11 zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku, w tym najwyższy spadek zanotował Fiat, o 30,90 proc. Wynik czterech marek wzrósł, w tym najbardziej Toyoty o 55,03 proc.
Renault na szczycie listy
Tytuł lidera rynku w 2020 roku utrzymało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 7 591 auta tej marki, o 14,04 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 14,68 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 019 szt., o 30,90 proc. mniej niż w 2019 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,57 proc.
Na trzecim miejscu jest Ford. W 2020 r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 6 962 pojazdy dostawcze, o 8,54 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,46 proc. Na czwartej pozycji znalazł się Mercedes, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 124 szt., o 3,50 proc. więcej niż w 2019 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,84 proc. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2020 r. zarejestrowano 4 796 aut dostawczych tej marki, o 25,31 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019r. Udział marki wyniósł 9,28 proc.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2020 r. jest dotychczas Renault Master. Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Iveco Daily. Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit.
Czytaj też:
Przedsiębiorcom coraz mniej potrzebne są salony. Wolą kupować auta w sieci