Wojsko Polskie: „Żegnamy Honkera, witamy Rangera”

Wojsko Polskie: „Żegnamy Honkera, witamy Rangera”

Nowe pojazdy dla wojska
Nowe pojazdy dla wojska Źródło:MON
Uroczyste przekazanie Fordów Rangerów XLT dla Wojska Polskiego miało miejsce w 2. Regionalnej Bazie Logistycznej w Warszawie. Auta zastąpią wysłużone Honkery.

– Czas Honkera w Wojsku Polskim odchodzi do historii. To wysłużone samochody, które przez lata stanowiły właśnie podstawę, jeżeli chodzi o zadania wojskowe i logistyczne. Teraz Wojsko Polskie będzie korzystało z nowoczesnego sprzętu, skonfigurowanego zgodnie z wymaganiami żołnierzy, a więc dającego gwarancję niezawodności i bezpieczeństwa – powiedział Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej podczas przekazania dla Wojska Polskiego samochodów Ford Ranger XLT w ramach programu Mustang.

To pierwsza partia samochodów

W 2. Regionalnej Bazie Logistycznej w Warszawie, szef MON wziął udział w przekazaniu pierwszej partii nowych samochodów Ford Ranger XLT, które trafią do jednostek wojskowych w całym kraju, zastępując jednocześnie pojazdy Honker, które są używane w wojsku od lat 90.

Przekazanie aut stanowi pierwszą część dostaw wynikających z umowy, podpisanej 31 marca 2020 roku, która to przewiduje dostawę łącznie 648 samochodów ciężarowo-osobowych.

Wojskowy Ranger. Specyfikację wybrali żołnierze

Nowy Ford Ranger XLT to samochód osobowo-terenowy przystosowany do potrzeb armii, skonfigurowany zgodnie ze specyfikacją przygotowaną przez żołnierzy. To pojazd do nowych zadań Wojska Polskiego. Nowe pojazdy wojskowe posiadają wiele rozwiązań technicznych m.in. zwiększających zdolność do jazdy w terenie, a także bezpieczeństwo ich użytkowników.

Ford Ranger w konfiguracji XLT napędzany jest silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 125 kW/170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną przekładnią. Napęd 4x4 przenoszony jest za pośrednictwem skrzyni redukcyjnej o dwóch przełożeniach, sterowanej elektronicznie z możliwością przełączania napędu 2x4/4x4 w podczas jazdy. Poruszanie się samochodem w trudnych warunkach wspomaga system kontroli trakcji oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Wojskowe Rangery otrzymały stalowe felgi o rozmiarze 16” z wkładkami typu run-flat firmy Hutchinson oraz oponami AT BFGoodrich. Pojazdy wyposażone będą również w specjalną zabudowę skrzyni ładunkowej typu hardtop z trzema otwieranymi pokrywami, mocowania do transportu np. kolejowego oraz hak holowniczy. Rangerów będą używać wojska zarówno operacyjne, jak i zabezpieczenia.

Czytaj też:
Wojsko Polskie. Fordy Rangery zastąpią wysłużone Honkery

Galeria:
Nowe pojazdy dla wojska
Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej