Opony asymetryczne – jak zakładać, by nie popełnić błędu?
Artykuł sponsorowany

Opony asymetryczne – jak zakładać, by nie popełnić błędu?

Opona asymetryczna
Opona asymetryczna Źródło:Materiały prasowe
Bieżnik asymetryczny to rozwiązanie, które już od kilkudziesięciu lat zaskakuje wyglądem, a jednocześnie imponuje uniwersalnością działania. Na czym polega efekt asymetrii w ogumieniu? Kluczową kwestią jest prawidłowe założenie opon asymetrycznych – wynika to ze specyfiki wdrożonego w ich przypadku układu bieżnika.

Zrozumienie tego, jak działają opony asymetryczne, wymaga zwrócenia uwagi na ich detale. Wzór bieżnika po obu stronach się różni. Nie bez powodu – różnią się one swoimi właściwościami. W efekcie zewnętrzna strona opony ma zapewnić optymalną stabilizację na suchej nawierzchni i zagwarantować właściwą przyczepność ogumienia w standardowych warunkach. Strona wewnętrzna jest natomiast skonstruowana tak, by sprawnie i efektywnie odprowadzać wodę, a także zapewnić właściwe zachowanie na mokrej nawierzchni. Specyfika, jaka charakteryzuje obie części, sprawia, że szczególnie istotne staje się prawidłowe założenie opony asymetrycznej. Ogumienie bezwzględnie powinno zostać zamontowane zgodnie z zaleceniami producenta.

Jak założyć opony asymetryczne?

Montaż opon asymetrycznych nie jest skomplikowany. Kluczową kwestią w jego przypadku jest dopilnowanie właściwych stron – tak, by nie dochodziło do efektu odwrotnego działania.

By zrozumieć, jak zakładać opony asymetryczne trzeba zwrócić uwagę na różnice pomiędzy tym typem ogumienia a standardowymi modelami symetrycznymi.

Bieżnik symetryczny to prostota – relatywnie małe zaawansowanie technologiczne
i w większości przypadków brak rozwiązań innowacyjnych. Strony tego typu opony mają identyczny kształt, więc montaż jest prosty i nie wymaga głębszego zastanowienia, jak zrobić to prawidłowo. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że symetria opony ogranicza możliwości jezdne. Auto wyposażone w tego typu ogumienie nie będzie gotowe na duże przeciążenia, dynamiczne wejścia w zakręty czy inne specyficzne i bardziej wymagające wyzwania na drodze.

Należy pamiętać, że opony symetryczne nie są równoznaczne z ogumieniem o bieżniku kierunkowym. Ich wzór, ukształtowany w charakterystyczne V, zapewnia dobre właściwości jezdne, utrzymywanie trakcji podczas pokonywania zakrętów czy efektywne hamowanie. Bieżnik asymetryczny to wariant najbardziej zaawansowany. Z założenia polecany jest do aut klasy premium. Nietypowe ukształtowanie bieżnika zakłada w ich przypadku:

  • bardziej twardą część zewnętrzną
  • większe podkreślenie bieżnika
  • większą ilość lamelek i nacięć na części zewnętrznej.

W efekcie bieżnik asymetryczny zapewnia efektywniejsze odprowadzanie wody, lepszą przyczepność oraz stabilizację podczas nagłego przyspieszania i hamowania.

Opona asymetryczna

Montaż opon krok po kroku

Jak montować opony asymetryczne? Prawidłowe założenie wymaga odróżnienia stron – należy zwrócić uwagę na napisy znajdujące się na bokach opon. To opcje “inside” i “outside”. Nie ma natomiast rozróżnienia na prawą i lewą.

Ze względu na wyraźne różnice pomiędzy stronami, oponę należy zamontować właściwą stroną skierowaną na zewnątrz. Oznaczenie “outside” wskazuje na zastosowanie zewnętrzne. Z kolei strona “inside” musi znajdować się wewnątrz nadkola. Nie jest to skomplikowane, ale bezwzględnie wymaga zwrócenia uwagi na odpowiednie założenie opon. W innym przypadku będą zachowywać się nietypowo. Rotacja opon asymetrycznych odbywać się będzie niezgodnie z założeniami projektantów i producenta.

Co dzieje się w przypadku, gdy opony asymetryczne zostały zamontowane odwrotnie, niż wskazywał na to producent? Największą różnicę będzie można odczuć w przypadku poruszania się auta na mokrej nawierzchni. W takim przypadku auto nie będzie odporne na zjawisko aquaplaningu. Ogumienie nie zachowa się bowiem tak, jak zakłada producent. Może również dojść do nagłej i niekontrolowanej utraty przyczepności na drodze, jeżeli samochód porusza się z dużą prędkością.

W przypadku jazdy po suchej nawierzchni nie ma tak dużego ryzyka. Nie oznacza to jednak, że odwrotna asymetria opon nie jest błędem. Wpłynie negatywnie na komfort podróży. Kierowca odczuwać będzie irytujący i uciążliwy hałas w trakcie jazdy.

Zalety opon asymetrycznych

Kluczową kwestią jest doskonałe zachowanie się auta na zakrętach. Dzieje się tak również w przypadku szybkiej jazdy. Opony asymetryczne – jak pokazują branżowe testy – sprawdzają się w przypadku jazdy na mokrej nawierzchni, efektywnie ograniczając ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

Ważną kwestią jest eksploatacja opony o bieżniku asymetrycznym. Mimo zróżnicowania powierzchni, zużycie następuje stopniowo i równomiernie – nie przekłada się więc np. na szybką utratę konkretnych właściwości.

O popularności opon asymetrycznych decyduje również efektowny wygląd ogumienia. Design – nieco bardziej drapieżny i ekskluzywny – sprawia, że opony asymetryczne są szczególnie popularne w kontekście samochodów klasy premium. Niezależnie od tego, w jakim samochodzie zostaje zamontowane ogumienie asymetryczne, każda wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym czy serwisie wymiany opon powinna kończyć się sprawdzeniem, czy zostały one prawidłowo założone.

Źródło: SklepOpon.com