Rewolucyjne zmiany na polskich drogach już od 1 czerwca

Rewolucyjne zmiany na polskich drogach już od 1 czerwca

Przejście dla pieszych
Przejście dla pieszych Źródło: Pixabay / Skitterphoto
Od 1 czerwca 2021 roku zasady na polskich drogach będą inne. Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym wraz z poprawką Senatu.

Ustawa po przegłosowaniu przez Sejm, potem Senat, a później ponownie Sejm (który przyjął poprawkę Senatu) trafi teraz do podpisu prezydenta. Oznacza to, że nowe prawo wejdzie w życie 1 czerwca 2021 roku, jeszcze przed wakacjami.

Bezwzględne pierwszeństwo pieszych

„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście” – czytamy w ustawie.

To najważniejsza zmiana. Zapewnia pieszemu przejście przed wejściem na pasy, także wówczas, kiedy na nie wchodzi. No chyba, że wchodzi przed nadjeżdżający tramwaj, to wtedy nie.

Jazda na zderzak i telefony w rękach pieszych

Druga zmiana to zakaz korzystania przez pieszych z telefonów komórkowych lub innych urządzeń mobilnych. Kolejne zmiany dotyczą tzw. jazdy na zderzaku, czyli zbyt bliskiej odległości między samochodami. Na drogach szybkiego ruchu od 1 czerwca ta odległość będzie musiała wynosić połowę prędkości.

Nowe przepisy ujednolicają też dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym. Wcześniej nocą można było jeździć 60 km/h, od 1 czerwca będzie można 50 km/h bez względu na porę dnia. Obecnie w godzinach nocnych (godz. 23-5) dopuszczalną prędkością maksymalną jest 60 km/h. Jak wskazywali autorzy projektu, różnica prędkości między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych.

Poprawka Senatu dotyczyła doprecyzowania przechodzenia przez pasy z telefonem. Teraz wiadomo, że zakaz dotyczy nie tylko samego przechodzenia, ale i wchodzenia na przejście.

Czytaj też:
Druzgocący dla policji i zarządców dróg raport NIK o bezpieczeństwie pieszych