Inwestycja firmy Northvolt okazała się sensacją. Przedsiębiorstwo za 200 mln dolarów wybuduje w Gdańsku nowoczesną fabrykę i inżynierskie centrum badawczo-rozwojowe modułów bateryjnych, systemów magazynowania energii oraz procesów i technologii produkcyjnych. Produkowane tam baterie mają pomóc w magazynowaniu energii oraz mieć zastosowanie w przemyśle. Produkcja ruszy w 2022 roku. W ramach nowego projektu powstanie nawet 500 nowych miejsc pracy.
Gigantyczny kontrakt na wiele lat
Teraz okazało się, że Northvolt, szwedzki producent akumulatorów, który w 2019 roku pozyskał 1 miliard dolarów finansowania od inwestorów kierowanych przez Goldman Sachs i Volkswagena, podpisał z VW ogromne zamówienie o wartości 14 miliardów dolarów na następne 10 lat.
Wielki zakup wyjaśnia niektóre pytania dotyczące tego, skąd Volkswagen będzie pozyskiwał akumulatory do swojego ogromnego parcia na budowę pojazdów elektrycznych, w ramach którego do 2025 r. producent osiągnie moc produkcyjną 1,5 miliona pojazdów elektrycznych.
Umowa nie tylko sprawi, że Northvolt stanie się strategicznym, wiodącym dostawcą ogniw akumulatorowych dla Grupy Volkswagena w Europie, ale także zaangażuje niemieckiego producenta samochodów do zwiększenia swojego udziału kapitałowego w Northvolt.
W ramach umowy partnerskiej gigafabryka Northvolt w Szwecji zostanie rozbudowana, a Northvolt zgodził się sprzedać swoje udziały w spółce joint venture w swojej fabryce w Salzgitter w Niemczech Volkswagenowi, ponieważ producent samochodów chce zwiększyć swoje wysiłki w zakresie produkcji akumulatorów w całej Europie.
Northvolt w topie producentów
Umowa między Northvolt i VW zwiększa łączne kontrakty szwedzkiego producenta akumulatorów do 27 miliardów dolarów w ciągu dwóch lat. odkąd zebrał on swój duży 1 miliard dolarów zaciągu gotówki.
„Volkswagen jest kluczowym inwestorem, klientem i partnerem na drodze ku przyszłości i będziemy nadal ciężko pracować, aby zapewnić im najbardziej ekologiczne akumulatory na świecie, ponieważ szybko rozwijają flotę pojazdów elektrycznych” - napisał Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt, w oświadczeniu.
Pozostali partnerzy i klienci Northvolt to ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall i Vestas. W 2019 roku firma podała, że jej moce produkcyjne ogniw mogą osiągnąć 16 gigawatogodzin, a do 2030 roku sprzedała swoje moce za 13 miliardów dolarów. Oznacza to, że umowa Volkswagena pochłonie znaczną część rozszerzonych linii produktów.
Firma Northvolt, założona przez Carlssona, byłego dyrektora w Tesli, miała na celu wzmocnienie Unii Europejskiej w bezpośredniej konkurencji z największymi azjatyckimi producentami baterii, Samsungiem, LG Chem i CATL.