Jak czytamy w podsumowaniu GDDKiA, „dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 dyrekcja szuka wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji”.
W ramach programu budowy 100 obwodnic Dyrekcja podpisała już umowy na zadania o łącznej długości 480,6 km, z czego 19,9 km na realizację i 460,7 na dokumentację. Ogłosiła przetargi na obwodnice o łącznej długości 354,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 267,5 km na dokumentację.
830 km w 10 lat
Przypomnijmy, w ramach programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Na razie idzie wolno, w realizacji są trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i o wartości 420 mln zł. Obecnie ogłoszone są 34 postępowania przetargowe, z czego 10 to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 24 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości blisko 270 km.
63 zadania o łącznej długości ok. 482,5 km są na etapie przygotowania, co oznacza, że opracowywana jest dokumentacja lub GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargów na jej opracowanie.
Realizacja budowy obwodnic
W grudniu 2020 r. Dyrekcja podpisała pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie Projektuj i buduj powstaną obwodnice Lipska (woj. mazowieckie) i Wąchocka (woj. świętokrzyskie), a w systemie tradycyjnym obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie).
Od lutego 2020 r. GDDKiA ogłosiła również przetargi na realizację kolejnych:
w systemie tradycyjnym:
-
Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
w systemie Projektuj i buduj:
-
Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie),
-
Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
-
Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
-
Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
-
Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
-
Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
-
Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
-
Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie).
Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponad pięciokilometrowej Gryfina, Dyrekcja dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka wpłynęły już oferty. Obecnie trwa ich analiza.
Do końca 2021 roku GDDKiA ogłosi postępowania przetargowe na realizację kolejnych inwestycji. Będą to m.in. obwodnice Dzwoli w ciągu DK74, Strykowa w ciągu DK32 oraz Kostrzyna nad Odrą na DK31.
Czytaj też:
Paraliż na budowach dróg wartych 17 mld zł? Dotacje z UE zagrożone