100 obwodnic do 2030 roku. Budowane są w tej chwili 3

100 obwodnic do 2030 roku. Budowane są w tej chwili 3

Autostrada Polska
Autostrada Polska Źródło:GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan realizacji program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Co prawda budowane są na razie tylko 3, ale wkrótce wszystko ma przyspieszyć.

Jak czytamy w podsumowaniu GDDKiA, „dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 dyrekcja szuka wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji”.

W ramach programu budowy 100 obwodnic Dyrekcja podpisała już umowy na zadania o łącznej długości 480,6 km, z czego 19,9 km na realizację i 460,7 na dokumentację. Ogłosiła przetargi na obwodnice o łącznej długości 354,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 267,5 km na dokumentację.

830 km w 10 lat

Przypomnijmy, w ramach programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.

Na razie idzie wolno, w realizacji są trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i o wartości 420 mln zł. Obecnie ogłoszone są 34 postępowania przetargowe, z czego 10 to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 24 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości blisko 270 km.

63 zadania o łącznej długości ok. 482,5 km są na etapie przygotowania, co oznacza, że opracowywana jest dokumentacja lub GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargów na jej opracowanie.

Realizacja budowy obwodnic

W grudniu 2020 r. Dyrekcja podpisała pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie Projektuj i buduj powstaną obwodnice Lipska (woj. mazowieckie) i Wąchocka (woj. świętokrzyskie), a w systemie tradycyjnym obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie).

Od lutego 2020 r. GDDKiA ogłosiła również przetargi na realizację kolejnych:

w systemie tradycyjnym:

  • Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),

w systemie Projektuj i buduj:

  • Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie),
  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
  • Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
  • Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
  • Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
  • Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
  • Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie).

Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponad pięciokilometrowej Gryfina, Dyrekcja dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka wpłynęły już oferty. Obecnie trwa ich analiza.

Do końca 2021 roku GDDKiA ogłosi postępowania przetargowe na realizację kolejnych inwestycji. Będą to m.in. obwodnice Dzwoli w ciągu DK74, Strykowa w ciągu DK32 oraz Kostrzyna nad Odrą na DK31.

Czytaj też:
Paraliż na budowach dróg wartych 17 mld zł? Dotacje z UE zagrożone