Warszawa. Płatne parkowanie także na Saskiej Kępie i Mokotowie?

Warszawa. Płatne parkowanie także na Saskiej Kępie i Mokotowie?

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
Strefa Płatnego Parkowania NiestrzeżonegoŹródło:ZDM
Zarząd Dróg Miejskich wkrótce zacznie pobierać opłaty za parkowanie na Żoliborzu i Ochocie. Teraz przymierza się do rozszerzenia strefy także na Saskiej Kępie oraz Dolnym i Górnym Mokotowie. Na razie ruszają konsultacje.

Saska Kępa i Mokotów to kolejne osiedla, w których planowane jest wprowadzenie strefy płatnego parkowania. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetargi na wykonanie analiz i projektów dla obu obszarów. Jesienią będzie konsultować je z mieszkańcami, czytamy w komunikacie ZDM.

Strefy płatne wszędzie tam, gdzie jest tłok

Polityka prezydenta Rafała Trzaskowskiego jeśli chodzi o parkowanie jest prosta. „Opłaty za parkowanie pobiera się po to, aby chętnych do zaparkowania było mniej niż miejsc postojowych. Strefa spełnia swoją rolę, jeśli ok. 10 proc. miejsc jest wolnych – aby każdy, kto musi zaparkować, mógł znaleźć wolne miejsce. Jeżeli te proporcje są zaburzone, wzrasta natężenie ruchu związane z poszukiwaniem wolnego miejsca”, wyjaśnia ZDM.

W związku z tym w Warszawie po raz pierwszy od kilkunastu lat zmieniły się stawki opłat oraz kar. Warszawska strefa płatnego parkowania, już i tak największa w Polsce, w ubiegłym roku została powiększona część Woli i Pragi-Północ, zaś od 6 września obejmie również Żoliborz i Ochotę. Tym samym strefa będzie liczyć ok. 52 tys. miejsc.

Saska Kępa i Dolny i Górny Mokotów następne w kolejce

Nowa SPPN w Warszawie

Jak informuje ZDM to nie koniec. „Nadal są w Warszawie takie obszary, na których występuje wyraźny deficyt miejsc postojowych i których mieszkańcy apelują o wprowadzenie strefy płatnego parkowania. Pierwszym z nich jest Saska Kępa wraz z okolicami. Obszar objęty analizą obejmuje tereny położone na zachód od dawnej rezerwy dla tzw. Trasy Tysiąclecia, a zatem Saską Kępę, Kępę Gocławską i zachodnią część Kamionka. Drugi obszar obejmuje Górny Mokotów (na północ od ul. Madalińskiego) i Dolny Mokotów (ograniczony ulicami Gagarina i Czerniakowską)”, czytamy.

Konsultacje i analizy tej jesieni

Pierwszym krokiem będzie analiza zachowań parkingowych kierowców. Wykonawca będzie badać, ile pojazdów parkuje na poszczególnych ulicach o różnych porach dnia i nocy, zarówno w dni powszednie jak i w weekendy. Mierzone będzie również to, jak długo i jak często parkują poszczególne pojazdy. Na tej podstawie można będzie ocenić, jaką część aut używają mieszkańcy danego obszaru, a jaką – osoby przyjeżdżające do pracy lub przesiadające się z samochodu do transportu zbiorowego.

„Równocześnie planowana jest inwentaryzacja wszystkich miejsc postojowych. Na jej podstawie zostanie przygotowany projekt organizacji ruchu dla każdej z ulic, zakładający oznakowanie miejsc parkingowych. Projekty te będą konsultowane z mieszkańcami – tak, aby jak najlepiej odpowiadały potrzebom lokalnej społeczności. Konsultacje społeczne w tej sprawie odbędą się jesienią 2021 r. Ostateczną decyzję o ewentualnym wprowadzeniu strefy płatnego parkowania na kolejnych obszarach podejmie Rada m.st. Warszawy”, informuje ZDM.

Czytaj też:
Warszawska strefa płatnego parkowania większa o Żoliborz i Ochotę

Źródło: ZDM