Znamy trasę Rajdu Dakar 2022. Więcej pustyni niż kiedykolwiek wcześniej

Znamy trasę Rajdu Dakar 2022. Więcej pustyni niż kiedykolwiek wcześniej

Jakub Przygoński na trasie Rajdu Dakar 2019
Jakub Przygoński na trasie Rajdu Dakar 2019Źródło:Red Bull Content Pool
Uczestnicy Dakaru 2020 odkrywali Arabię Saudyjską, w 2021 poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę, po saudyjskiej Empty Quarter czyli „pustej okolicy”.

44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2-14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha’il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie. Na trasie prowadzącej w kierunku południowo-wschodnim organizatorzy przewidują jeszcze więcej piasku, niż w ubiegłych latach. W regionie Empty Quarter czeka na uczestników gigantyczna piaskownica.

Rajd Dakar 2022

Elektryczna przyszłość Dakaru

Z powodu dążenia do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. Koniec ery samochodów spalinowych przewiduje się w roku 2030.

Kategoria Dakar Classic dla pojazdów z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia okazała się wielkim sukcesem. Na starcie w Ha’il w styczniu 2022 organizator spodziewa się nawet dwukrotnie więcej załóg, niż w tegorocznej edycji.

Piach, wydmy i upał

Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu David Castera stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. Trasa aż trzech odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach. Wszystko będzie zależeć w tej fazie rajdu od umiejętności jazdy po wydmach oraz nawigacji w terenie.

Aby wyrównać szanse uczestników, wszyscy piloci samochodów, pojazdów SSV i ciężarówek będą używać elektronicznej książki drogowej, podobnie jak czołówka motocyklistów i quadowców. Edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii. Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne. Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022. Już wkrótce na bezkresnych wydmach regionu Empty Quarter zagoszczą samochody elektryczne.

Klasyki popularne wśród widzów

Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę telewidzów i odbiorców mediów społecznościowych na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20 proc. decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

Czytaj też:
Carsharing w motorsporcie. Michał Horodeński: Na sporcie można zarobić

Źródło: Mototarget.pl, Dakar.com