Rusza nowa seria wyścigowa. Mazda MX-5 gotowa do startu

Rusza nowa seria wyścigowa. Mazda MX-5 gotowa do startu

Mazda MX-5 Cup Poland
Mazda MX-5 Cup PolandŹródło:Mazda
Nowy puchar wyścigowy Mazda MX-5 Cup Poland jest gotów do startu. Dziesięć wyczynowych roadsterów zostało zaprezentowanych mediom i partnerom podczas imprezy na Autodromie Słomczyn pod Warszawą. Ogłoszono też nazwiska części kierowców, którzy wystartują w pierwszych rundach na Torze Poznań w dniach 11-13 czerwca.

Za inicjatywą powstania nowego, jednomarkowego pucharu wyścigowego stoi firma Unitel Motorsport, której współwłaściciele są aktywnymi zawodnikami. Seryjny, dwulitrowy silnik Skyactiv-G dzięki zmianom w dolocie i w wydechu został wzmocniony ze 184 do ok. 200 KM. Za skuteczne hamowanie odpowiadają hamulce StopTech z dodatkowymi kanałami chłodzącymi, a w zawieszeniu zastosowane zostały amortyzatory i sprężyny Öhlins a także regulowane wahacze Hardrace.

Profesjonalne wyścigówki

Osprzęt wyścigowy, czyli fotele, kierownica, pasy i system gaśniczy pochodzą z renomowanych firm OMP, Sabelt i Sparco, klatkę bezpieczeństwa przygotowano na zamówienie zgodnie z wytycznymi Polskiego Związku Motorowego. Koszt części i przeróbek drogowego samochodu podnosi jego wartość o niemal 100 proc. Mimo to koszt startów jest konkurencyjny – Mazda MX-5 Cup Poland jest uzupełnieniem areny wyścigowej w naszym kraju. – Jako jedyny puchar dysponujemy fabrycznie nowym samochodem, którego budowa jest wysoce zaawansowana przy zachowaniu niskich kosztów uczestnictwa. To 15-22 tys. zł za weekend zawierający dwie rundy wyścigowe, a koszt uzależniony jest od liczby treningów i zużytych opon. Uruchomiliśmy też formułę Arrive and Drive, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców i jest najczęściej spotykanym rozwiązaniem poza granicami naszego kraju. W ramach tej koncepcji kierowca przyjeżdża na tor, gdzie ma podstawiony, gotowy do startów samochód z obsługą i niezbędnymi częściami, więc może się skupić tylko na rywalizacji. Model opierający się na skali: budowa, transport, obsługa wszystkich pojazdów przez jednego podwykonawcę, pozwala na szybkie rozwinięcie naszej serii wyścigowej i zgromadzenie odpowiednich partnerów technicznych z wysokiej półki. Wspólnie z nimi przygotowaliśmy nowoczesną i szybką platformę do wchodzenia na poważnie w sport samochodowy – podkreśla Paweł Skucha, dyrektor pucharu i szef warszawskiej firmy TG Auto przygotowującej Mazdy do startów.

Mimo wykorzystania zagranicznych podzespołów, dopracowanie samochodu leżało po stronie polskich inżynierów i mechaników. Swój wkład w rozwój samochodu miał też Nikodem Wiśniewski, kierowca wyścigowy wywodzący się z e-sportu, na co dzień kierowca zespołu Williams Esports, który jesienią 2020 r. brał udział w udoskonalaniu konstrukcji wyścigowej Mazdy MX-5 na Torze Poznań. – Przez kilkanaście tygodni samochód zmieniał swoją charakterystykę, a moim zadaniem było dopasować najlepsze ustawienia zarówno zawieszenia jak i stabilizatorów czy opon. Finalna wersja to Mazda MX-5, która jest w stanie kręcić naprawdę solidne czasy, przy czym jest przewidywalna i stosunkowo łatwa w prowadzeniu, co jest ważne zwłaszcza dla kierowców z mniejszym doświadczeniem – podsumowuje Wiśniewski. Nikodem jest też jednym z kierowców, którzy wystartują w pucharze. Oprócz niego w cyklu wezmą udział m.in. Marcin Fedder i Jakub Wyszomirski.

Osiem rund w sezonie 2021

Samochody do Pucharu Mazda MX-5 Cup Poland dostarczyła Mazda Motor Poland, która patronuje cyklowi. – Seryjna Mazda MX-5 to świetna baza dla samochodu wyścigowego, co potwierdzają ponad trzy dekady startów tego modelu na torach całego świata. Bardzo się cieszymy, że teraz puchar Mazdy MX-5 rusza w naszym kraju i kultowe roadstery będą startować w jednomarkowym cyklu w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Jestem przekonany, że kierowcy startujący w MX-5 będą mieli ogromną frajdę z jazdy i poczują nasze słynne Jinba-Ittai, czyli jedność z samochodem, która jest znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Mazdy – mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.

W tym sezonie przewidziano osiem rund wyścigowych cyklu Mazda MX-5 Cup Poland, które zostaną rozegrane na Torze Poznań podczas czterech weekendów, pierwszy już 11-13 czerwca. Organizator pucharu przewiduje też pojedyncze starty samochodach na innych imprezach wyścigowych dla zawodników, którzy chcą wystartować poza granicami kraju.

Czytaj też:
Dwa poważne wypadki i zaskakujące podium. Katastrofa Mercedesa w GP Azerbejdżanu

Źródło: Mazda