Zmiany w prawie: tzw. bezwzględne pierwszeństwo pieszych, zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy oraz zakaz jazdy na zderzaku na drogach szybkiego ruchu, weszły w życie 1 czerwca.
Mniej śmierci i wypadków
Jak donosi „Rzeczpospolita”, ku radości miejskich aktywistów od lat walczących o zmiany, wypadków w czerwcu było znacznie mniej. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w czerwcu 2021 r. mniej było wypadków z udziałem pieszych na przejściach i to radykalnie mniej. W czerwcu 2021 r. było ich 847, rok wcześniej – 1257, a w 2019 r. – 1511.
Policja odnotowała także mniej kierowców łamiących zakaz przekraczania 50 km/h w obszarze zabudowanym. Złapała w czerwcu 4776 piratów, w 2020 r. 6843. W czerwcu na polskich drogach zginęło mniej osób, bo 49. Przed dwoma laty (w 2019 roku) aż 107.
Jasny dowód działania prawa
„Rzeczpospolita” cytuje Annę Zielińską z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego: – Jeżeli zmiana przepisów będzie rozpropagowana i egzekwowana, to nastąpi spadek prędkości pojazdów, a to zmniejszy liczbę zabitych pieszych, ale także zmniejszy zagrożenie pozostałych uczestników ruchu drogowego.