Ekstremalny Peugeot 9X8 Hypercar. Zaprojektowany na wyścig LeMans

Ekstremalny Peugeot 9X8 Hypercar. Zaprojektowany na wyścig LeMans

Peugeot 9X8 Hypercar
Peugeot 9X8 Hypercar Źródło: Stellantis
Peugeot zaprezentował Hypercar 9X8 – prototyp samochodu wyścigowego następnej generacji, który ma zadebiutować w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych FIA (WEC) w 2022 roku.

Wyjątkowo wydajny energetycznie, napędzany silnikiem hybrydowym i wyposażony w napęd na wszystkie koła Peugeot 9X8 jest częścią opracowanej przez Peugeot strategii Neo-Performance. Stworzono ją, by oferować najwyższe osiągi zarówno w samochodach seryjnych jak i wyścigowych. Zadbano też o to, by samochody miały niską emisję spalin i były przyjazne dla środowiska.

Model 9X8 zawdzięcza swoje powstanie połączeniu sił dwóch zespołów – inżynieryjnego Peugeot Sport i designerskiego Peugeot Design. Model zapoczątkowuje nową epokę w świecie wyścigów samochodowych, której symbolem jest bardzo płynna, pozbawiona tylnego spojlera linia nadwozia.

Długostansowy bolid na LeMans

Peugeot 9X8 to nowy bolid marki przeznaczony do wyścigów długodystansowych. W tej dyscyplinie zastąpi modele Peugeot 905 i Peugeot 908, zwycięzców 24-godzinnego wyścigu Le Mans odpowiednio w latach 1992 i 1993 oraz w roku 2009. Jako następca swoich znakomitych poprzedników Peugeot 9X8 ma za zadanie utrwalić pozycję producenta w sportach samochodowych.

Cyfra „9” oznacza w nomenklaturze marki samochody ekstremalnie wyczynowe, takie jak dwa kultowe bolidy Peugeot do wyścigów długodystansowych: 905 (1990-1993) i 908 (2007- 2011).

Litera „X” odnosi się do technologii związanych z napędem na wszystkie koła i hybrydowego zespołu napędowego, w jaki jest wyposażony nowy hipersamochód Peugeot.

Natomiast cyfra „8” stanowi element oznaczenia wszystkich obecnych modeli PEUGEOT: 208/2008, 308, 3008, 5008 i 508, który niedawno trafił w ręce tego samego zespołu konstruktorów i designerów co 9X8, by stać się pierwszym modelem marki noszącym oznaczenie Peugeot Sport Engineered.

Silniki wciąż są testowane

Jednostka V6 2,6 l bi-turbo o mocy 680 KM i kącie otwarcia 90 stopni – spalinowy silnik zespołu napędowego Peugeot Hybrid4 500 kW, który będzie montowany z tyłu 9X8 – zgodnie z planem nabija kolejne kilometry na stanowisku badawczym od kwietnia br.

Aby termin walidacji na stanowisku badawczym był dotrzymany, trwa obecnie montaż silnika elektrycznego/alternatora o mocy 200 kW, który zostanie umieszczony z przodu, 7-stopniowej sekwencyjnej skrzyni biegów oraz akumulatora.

Dane techniczne Peugeota 9X8

  • Kategoria: LMH – Le Mans Hypercar Długość: 5000 mm
  • Szerokość: 2080 mm
  • Wysokość: 1180 mm
  • Rozstaw osi: 3045 mm
  • Zespół napędowy: Peugeot Hybryd4 500 kW z napędem na cztery koła
  • Tylna oś: silnik spalinowy V6 2.6 l o kącie rozwarcia 90 stopni i mocy 500 kW (680 KM) i sekwencyjna skrzynia biegów z 7 przełożeniami
  • Przednia oś: silnik/alternator o mocy 200 kW i przekładnia redukcyjna
  • Akumulator trakcyjny: Peugeot Sport TotalEnergies Saft
  • Paliwo i oleje: TotalEnergies

Czytaj też:
Grand Prix Australii w Formule 1 i Moto GP odwołane kolejny rok z rzędu

Galeria:
Peugeot 9X8 Hypercar
Źródło: Stellantis