Ruszył program dopłat „Mój elektryk” dla osób fizycznych. A kiedy pieniądze dla firm?

Ruszył program dopłat „Mój elektryk” dla osób fizycznych. A kiedy pieniądze dla firm?

Ładowarka samochodowa w Kaliszu
Ładowarka samochodowa w Kaliszu / Źródło: Volkswagen
Program „Mój elektryk” ruszył 12 lipca. Od tego dnia osoby fizyczne mogą składać wnioski o dofinansowanie zakupu samochodów zeroemisyjnych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Od kiedy będą to mogły robić firmy?

Program „Mój elektryk” w drugiej odsłonie, uwzględniającej dotychczasowe doświadczenia i tendencje w sektorze elektromobilności, daje osobom fizycznym możliwość otrzymania z NFOŚiGW bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których cena (koszt nabycia) nie przekracza 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi do 18 750 zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) może sięgnąć 27 000 zł.

Nabór wniosków od osób fizycznych potrwa do 30 września 2025 r. albo do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel. Budżet naboru wynosi do 100 mln zł, natomiast na realizację całego programu „Mój elektryk” skierowane będzie w tym roku 500 mln zł w formie bezzwrotnych form dofinansowania, poinformował NFOŚiGW.

Kiedy pieniądze dla firm, banków i samorządów?

Jeszcze w lipcu 2021 roku ruszy nabór dla banków, które będą dystrybuowały dopłaty do leasingu. Po finalizacji tego procesu wnioskodawcy niebędący osobami fizycznymi zyskają możliwość ubiegania się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, a wysokość dotacji uzależniona zostanie od rodzaju auta i przewidywanego przebiegu. Dofinansowanie zakupu pojazdów dostawczych kategorii N1 wyniesie nawet 70 tys. zł. Warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km. Na dopłaty do umów leasingu elektryków firmowych trafi 400 mln zł, zapowiedział NFOŚiGW.

Program będzie realizowany do 2026 r., przy czym zawieranie umów potrwa do 31 grudnia 2025 r., a okres wydatkowania środków – do 30 czerwca 2026 r.

Czytaj też:
Komisja Europejska wyda wyrok śmierci na silniki spalinowe?

Źródło: NFOŚiGW
+
 0

Czytaj także