Diesel w odwrocie. Udział w rynku spada i już nie wzrośnie

Diesel w odwrocie. Udział w rynku spada i już nie wzrośnie

Mercedes Klasy C
Mercedes Klasy C Źródło: Mercedes
Wszystko wskazuje na to, że europejscy kierowcy skazali silnik Diesla na śmierć. W tym czasie wywyższyli hybrydy i samochody napędzane prądem.

W II kwartale 2021 roku bateryjne auta elektryczne miały 7,5 proc. rynku nowych aut osobowych w Unii Europejskiej, hybrydowe 19,3 proc. a benzynowe 41,8 proc. - poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Jak informuje ACEA w II kwartale 2021 r. w Unii Europejskiej nadal rosły rejestracje samochodów zasilanych energią elektryczną. Udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem bateryjnym wzrósł ponad dwukrotnie – z 3,5 proc. w drugim kwartale 2020 r. do 7,5 proc. w tym roku. W tym samym czasie hybrydy plug-in stanowiły 8,4 proc. wszystkich sprzedanych w UE nowych aut. Popyt na samochody hybrydowe również mocno wzrósł w II kwartale, osiągając 19,3 proc. udziału w unijnym rynku. Jednocześnie osłabła pozycja aut z tradycyjnymi rodzajami paliwa (benzyna i olej napędowy), które łącznie miały 62,2 proc. rynku.

Samochody napędzane benzyną i dieslem

Od kwietnia do czerwca 2021 r. w Unii Europejskiej wzrosły rejestracje zarówno aut z silnikami benzynowymi, jak i Diesla - odpowiednio o 25,3 proc. i 7,8 proc. Eksperci ACEA zwracają jednak uwagę, że wynika to głównie z niskiej bazy porównawczej w związku z ubiegłorocznym, pandemicznym zamykaniem gospodarek na Starym Kontynencie.

Jak zauważa IBRM Samar wzrost ten był znacznie skromniejszy w porównaniu z innymi rodzajami paliw, co skutkowało spadkiem rynkowych udziałów tych paliw. W rezultacie udział oleju napędowego w rynku wyniósł 20,4 proc. wobec 29,4 proc. w drugim kwartale 2020 r. Zmniejszył się także udział samochodów zasilanych benzyną – z 51,9 proc. w II kwartale 2020 r. do 41,8 proc. w takim samym okresie roku 2021.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W drugim kwartale 2021 roku w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 210 298 nowych samochodów zasilanych energią elektryczną z baterii. Był to wynik o 231,6 proc. lepszy w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Wzrostowi temu pomogła bardzo dobra sprzedaż takich aut na wszystkich czterech największych rynkach w regionie, zwłaszcza w Hiszpanii (+372,7 proc.) i Niemczech (+357,0 proc.).

Hybrydy typu plug-in (PHEV) odnotowały jeszcze bardziej imponujący wynik w drugim kwartale 2021 r., kiedy to zarejestrowanych zostało 235 730 sztuk, o 255,8 proc. więcej rok do roku. Bardzo dobry rezultat osiągnęły szczególnie Włochy. Na trzech pozostałych głównych unijnych rynkach UE również odnotowano w tym roku imponujące wzrosty w segmencie PHEV: w Hiszpanii o 430,3 proc., we Francji o 276,4 proc. i w Niemczech o 269,9 proc.

Największą kategorią samochodów z napędem alternatywnym pozostały jednak klasyczne hybrydy (HEV). W II kwartale w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 541 162 egzemplarzy takich aut. Wszystkie rynki unijne odnotowały w tym okresie dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty.

Czytaj też:
Jest cennik Mercedesa Klasy S ładowanego z gniazdka

Źródło: ACEA, IBRM Samar