AMG po raz pierwszy pokazuje elektryka. To limuzyna EQS 53 4Matic+ o mocy 761 KM

AMG po raz pierwszy pokazuje elektryka. To limuzyna EQS 53 4Matic+ o mocy 761 KM

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ Źródło:Daimler
Mercedes-AMG wkracza w elektryczną przyszłość. Pierwszy seryjny model AMG z napędem akumulatorowym bazuje na architekturze marki Mercedes-EQ dla samochodów klasy wyższej i luksusowej.

Sportowa limuzyna o mocy do 560 kW (761 KM) została podrasowana w Affalterbach we wszystkich aspektach powiązanych z osiągami: od techniki, po wygląd oraz emocjonujące brzmienie.

Sercem nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ jest zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu, wykorzystującego dwa silniki elektryczne – po jednym przy każdej z osi. Potężny zespół oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który w każdych warunkach optymalnie przenosi siłę napędową na asfalt. Wersja podstawowa osiąga maksymalną całkowitą moc 484 kW (658 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 950 Nm.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG Dynamic Plus w trybie Race Start z funkcją boost maksymalna moc wzrasta do 560 kW (761 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi wtedy do 1020 Nm. W tym przypadku Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s (przy naładowaniu akumulatora do poziomu co najmniej 80 proc.). Z opcjonalnym pakietem prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona do 250 km/h. W wersji podstawowej AMG EQS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,8 s (minimum 80 proc. naładowania akumulatora), a jego prędkość maksymalną ograniczono do 220 km/h.

AMG Sound Experience: spektrum dźwięku

EQS 53 4MATIC+ wprowadza do świata elektrycznych aut nowe brzmienie. Wykorzystując specjalne głośniki, tzw. shakery i generator dźwięku, jego system audio tworzy wyjątkowe wrażenia dźwiękowe w dwóch wydaniach: autentycznym lub sportowym. Ekskluzywne AMG Sound Experience – czyli doświadczenie dźwięku AMG – jest generowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, z tonacją oraz intensywnością dopasowaną do aktualnych warunków jazdy, wybranego trybu lub preferencji kierowcy.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Inteligentna rekuperacja zapewnia efektywny odzysk energii

Nowy Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ skutecznie odzyskuje energię podczas hamowania. Moc rekuperacji sięga tu 300 kW. Kierowca może regulować jej poziom, wybierając jeden z trzech stopni. Ponadto może korzystać ze wsparcia asystenta Eco Assist. Z pomocą opcjonalnego Pilota jazdy (Drive Pilot) hamowanie następuje automatycznie, w reakcji na wykryte poprzedzające pojazdy – aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.

Nowa generacja akumulatora o pojemności 107,8 kWh

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ został wyposażony w pojemny 400-woltowy akumulator wyprodukowany w najnowszej technologii litowo-jonowej. Zawartość kobaltu została zmniejszona tu do 10 proc. a zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Wysokonapięciowy akumulator ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Jego szczególną cechą techniczną jest specyficzne dla AMG okablowanie, dostosowane do wysokiej wydajności. Również system zarządzania pracą akumulatora jest skonfigurowany specjalnie dla AMG. W trybach jazdy Sport i Sport+ nacisk jest kładziony na osiągi, a w trybie Comfort – na zasięg.

Kolejną zaletą nowej generacji akumulatorów jest znacznie krótszy czas ładowania. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) baterię EQS-a można ładować z mocą do 200 kW. W takim przypadku do naładowania energii potrzebnej na pokonanie kolejnych 300 km wystarczy nawet 19 minut. Dzięki wbudowanej ładowarce samochód można ładować prądem zmiennym (AC) – w domu lub na publicznych stacjach – z mocą do 22 kW.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Siła napędowa obu silników jest przenoszona na drogę przez standardowy, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. W sposób ciągły rozdziela on moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4x4 zapewnia znacznie szybszą reakcję – moment obrotowy jest tu kontrolowany 10 tys. razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. Rozkład momentu zależy od wybranego trybu jazdy: w programie Comfort układ koncentruje się na maksymalnej efektywności, a w trybach Sport i Sport+ większa porcja siły napędowej trafia na tył, celem uzyskania większej dynamiki poprzecznej.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Zawieszenie AMG Ride Control+ z adaptacyjną regulacją tłumienia

Podobnie jak w przypadku „cywilnego” EQS-a zawieszenie nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ bazuje na czterowahaczowej osi przedniej i wielowahaczowej osi tylnej. Inżynierowie z Affalterbach udoskonalili jego komponenty i skonfigurowali je tak, aby podwozie spełniało wymagania klientów AMG. Dotyczy to zarówno komfortu, jak i dynamiki jazdy. Całkowicie przeprojektowano na przykład belkę tylnej osi. Zupełnie nowe są także rama pomocnicza i mocowania silnika oraz stabilizatory, zwrotnice oraz wahacze, pochodzące z innych maszyn AMG o wysokich osiągach.

Standardowo EQS 53 4MATIC+ otrzymuje pneumatyczne zawieszenie AMG Ride Control+ z adaptacyjnym, elektronicznie regulowanym tłumieniem w połączeniu ze skrętną tylną osią.

Seryjna skrętna tylna oś poprawia zwrotność limuzyny, zmniejszając średnicę zawracania do wartości typowych dla aut kompaktowych – kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9 stopni. Jednocześnie interakcja pomiędzy obiema osiami poprawia zwinność i pewność prowadzenia. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich, dzięki czemu AMG EQS jest bardzo zwrotny. Efekt ten odczuwa się nie tylko podczas manewrowania, ale także przy szybkiej zmianie kierunku. Od prędkości powyżej 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku, co przednie.

Układ hamulcowy AMG

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wyposażony jest w wysokowydajny, kompozytowy układ hamulcowy AMG z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 415x33 mm z przodu oraz 1-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 378x22 mm z tyłu. Opcjonalne, ceramiczno-kompozytowe hamulce AMG wykorzystują jeszcze większe przednie tarcze – o wymiarach 440x40 mm. Kolejną zaawansowaną nowinką techniczną jest tu dodatkowa funkcja i-Booster, dzięki której układ hamulcowy bardzo efektywnie łączy rekuperację z hamulcem hydraulicznym.

Czytaj też:
„Gelenda” na prąd? Zrobili ją, tak jak obiecywali Arnoldowi Schwarzeneggerowi!

Galeria:
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Źródło: Daimler