Gigant sfinansuje nowe technologie, które pomogą walczyć z ociepleniem klimatu

Gigant sfinansuje nowe technologie, które pomogą walczyć z ociepleniem klimatu

Roztapiający się lodowiec
Roztapiający się lodowiec Źródło:Shutterstock / Bernhard Staehli
Japoński koncern Toyota powołał nowy fundusz inwestycyjny Toyota Ventures Climate Fund do wspierania innowacyjnych pomysłów na walkę z ociepleniem klimatu. Jego zadaniem jest finansowanie start-upów z całego świata, które pracują nad rozwiązaniami mającymi przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Toyota Ventures Climate Fund jest zarządzany przez zespół Toyota Ventures (TV), fundusz inwestujący w nowe technologie, wcześniej znany pod nazwą Toyota AI Ventures. Toyota przeznaczyła na działalność Toyota Ventures Climate Fund 150 milionów dolarów. Fundusz stawia sobie za cel wspieranie firm na wczesnym etapie rozwoju, pracujących nad technologiami i rozwiązaniami z dziedziny energii odnawialnej, produkcji, magazynowania i transportu wodoru oraz wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla.

Toyota popiera Porozumienie Paryskie w sprawie klimatu z 2014 roku i osiągnie neutralność klimatyczną do 2050 roku. Do tego czasu tak zorganizuje swoją działalność, aby jej bilans był pozytywny dla środowiska.

Toyota zaczęła starania o klimat wcześniej. W 1997 roku wprowadziła na rynek hybrydy zdolne do poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym, jednocześnie pracując nad autami na wodór, czego efektem była premiera Toyoty Mirai w 2014 roku oraz wodorowego autobusu Toyota SORA w 2018 roku.

„Staramy się na wszystkich rynkach”

Jak czytamy w oświadczeniu firmy, „Toyota prowadzi sprzedaż samochodów w 204 krajach i regionach na całym świecie i wszędzie, gdzie jest obecna, podejmuje wysiłki, by ograniczać emisję CO2 oraz zwiększać wykorzystanie czystej energii, w sposób dostosowany do uwarunkowań danego regionu. Działania te dotyczą wszystkich aspektów funkcjonowania firmy, ponieważ aby branża motoryzacyjna mogła osiągnąć neutralność klimatyczną trzeba wyeliminować emisję CO2 ze wszystkich procesów składających się na życie samochodu – od produkcji, transportu, użytkowania, tankowania lub ładowania, po recycling i utylizację”.

– Naszym celem jest, aby fabryki Toyoty były w pełni ekologiczne. Cel neutralności węglowej stwarza przed nami unikalną szansę, by od fundamentów przemodelować produkcję. Toyota mierzy się obecnie z najróżniejszymi wyzwaniami, aby do 2035 roku wyeliminować emisję CO2 z pracy fabryk – mówi Masamichi Okada, dyrektor ds. produkcji Toyota Motor Corporation.

Mnogość technologii receptą na ratowanie klimatu

Jak podkreśla Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, szeroki wybór wielu różnych technologii nisko- i bezemisyjnych napędów to najlepsza droga do neutralności klimatycznej w 2050 roku oraz do jak najszybszej i najbardziej efektywnej redukcji emisji po drodze do tego celu.

– Aby zmaksymalizować korzyści z każdego ogniwa baterii, musimy inteligentnie dystrybuować je między poszczególne pojazdy. Tę samą ilość ogniw możemy włożyć do jednego EV o dużym zasięgu lub do kilku hybryd czy hybryd plug-in o baterii dostosowanej do potrzeb codziennej jazdy na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Jest to bardzo ważne w szczególności ze względu na to, że techniki recyclingu baterii samochodowych wciąż są niedoskonałe. Jeśli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną przy ograniczonych zasobach do produkcji baterii, musimy zwracać uwagę na wszystkie sposoby ich optymalizacji ich użycia – ograniczania, powtórnego wykorzystania i recyclingu – mówi Gill Pratt.

Czytaj też:
Spór o zmiany klimatyczne na Campusie Polska Przyszłości. Uczestnicy kontra Leszek Balcerowicz