Prototyp z tymczasową karoserią z włókna węglowego jest nadal rozwijany i testowany, a jego oficjalna premiera nastąpi w nadchodzących miesiącach 2021 roku. Nowym Hiluxem wystartują czterej kierowcy w ubiegłorocznym składzie, z Nasserem Al-Attiyahem na czele.
Zupełnie nowy dakarowy Hilux
Toyota Gazoo Racing wystawi w Rajdzie Dakar zupełnie nowego Hiluxa, który otworzy nowe możliwości przed kierowcami Toyoty. Samochód został zbudowany i jest obecnie dopracowywany zgodnie z najnowszymi regulacjami FIA. Toyota GR DKR Hilux T1+ otrzymała część komponentów ze sprawdzonego rajdowego Hiluxa, który zadebiutował w 2018 roku i zajął pierwsze miejsce w 2019 roku. Jednocześnie auto otrzyma wiele udoskonaleń. Należą do nich większe, 37-calowe opony (wzrost z 32 cali), o szerokości 320 mm (wzrost z 245 mm). Nowe auto ma także większy skok zawieszenia – teraz wynosi 350 mm zamiast 280 mm.
Pod maską pracuje 3,5-litrowy benzynowy silnik twin-turbo V6 z nowej Toyoty Land Cruiser 300 w sportowej wersji GR-S. Standardowo jedenastka generuje 414 KM (305 kW) mocy przy 5200 br./min. i 650 Nm momentu obrotowego od 2000 obr./min. Jednak w rajdowej wersji ma znacznie wyższe osiągi.
Zawodnicy Toyota Gazoo Racing
Toyotę będą reprezentowali doświadczeni zawodnicy Nasser Al-Attiyah i Giniel de Villiers, jak i kierowcy, którzy w edycji 2022 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. Dla Henka Lategana będzie to drugi start w tej legendarnej imprezie. Celem Shameera Variawy będzie poprawienie wyniku ze stycznia, kiedy zajął 21. miejsce.
Duet Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, który zdobył mistrzostwo świata w rajdach cross-country trzy razy z rzędu, będzie walczył w nadchodzącej edycji Rajdu Dakar o swoje czwarte zwycięstwo w tej imprezie. Giniel de Villiers i Dennis Murphy z sukcesem ukończyli South African Cross-Country Series (SACCS) – po trzech z siedmiu rund byli na czele stawki do tytułu. Starty w południowoafrykańskiej serii Toyota wykorzystała do intensywnego testowania i rozwoju nowej generacji dakarowego Hiluxa.
– Nasze perspektywy wyglądają świetnie, szczególnie z nowym GR DKR Hilux T1+, który jest zdecydowanie szybszy i lepszy od poprzedniego auta – powiedział Nasser Al-Attiyah.
Rajd Dakar 2022
Trasy Rajdu Dakar 2022 ponownie zostały wytyczone wyłącznie w Arabii Saudyjskiej, choć tym razem zawodnicy pojadą w przeciwnym kierunku. Impreza rozpocznie się 2 stycznia w mieście Ha’il na północy kraju, po czym kierowcy ruszą na południe w kierunku piaszczystej pustyni Ar-Rab al-Chali. Dzień odpoczynku zaplanowano 8 stycznia w Rijadzie. Dalej trasa skieruje się na południowy zachód i zakończy 14 stycznia w Dżuddzie.
O kolejności samochodów na linii startu w pierwszym etapie zdecyduje prolog. Na trasie pojawią się również dwie pętle, choć organizatorzy nie ogłosili jeszcze szczegółów. Podczas tradycyjnego etapu maratońskiego zawodnicy zatrzymają się na noc z dala od głównego biwaku i będą musieli sobie poradzić przez dwa dni bez wsparcia mechaników. To najbardziej wymagająca część rajdu, która często decyduje o końcowych wynikach. Ostateczny przebieg trasy zostanie ogłoszony w późniejszym terminie, jednak prawdopodobnie teren będzie zbliżony do tego, z czym załogi mierzyły się w latach 2020 i 2021.
Kierowcy i piloci Toyota Gazoo Racing na Rajdzie Dakar 2022
Nasser Al-Attiyah (Katar), kierowca
Kariera:
Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2011, 2015, 2019)
Zdobywca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych (2008, 2015, 2016, 2017)
Mathieu Baumel (Francja), pilot
Kariera:
Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2015, 2019)
Zdobywca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych (2015, 2016, 2017)
Giniel de Villiers (RPA), kierowca
Kariera:
Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2009)
Zwycięstwo w Rajdzie Maroka (2003, 2006, 2007, 2019)
Dennis Murphy (RPA), pilot
Kariera:
Mistrz South African Cross-Country (2013, 2014, 2015, 2018)
Henk Lategan (RPA), kierowca
Kariera:
Mistrz South African Cross-Country (2019, 2020)
Brett Cummings (RPA), pilot
Kariera:
Mistrz South African Cross-Country (2019, 2020)
3. miejsce w kategorii Malle Moto w Rajdzie Dakar (2014)
Shameer Variwa (RPA), kierowca
Kariera:
Mistrz South African Off-Road (2000)
Daniel Stassen (RPA), pilot
Kariera:
Mistrz South African Cross-Country (2012, 2013, 2015, 2016)
Czytaj też:
Oto Dakarowe Audi RS Q E-tron. Prąd będzie konkurował z benzyną
Toyota GR DKR Hilux T1+