Londyńskie taksówki z elektrycznymi sercami będą jeździły po Warszawie
Artykuł sponsorowany

Londyńskie taksówki z elektrycznymi sercami będą jeździły po Warszawie

Pojazdy LEVC w barwach Wawa Taxi
Pojazdy LEVC w barwach Wawa Taxi Źródło: Wawa Taxi
Warszawska korporacja Wawa Taxi zdecydowała się włączyć do swojej floty elektryczne pojazdy LEVC, które są najnowszym wcieleniem słynnych londyńskich taksówek. Ich zalet jest całe mnóstwo, a przyjazność dla środowiska to tylko pierwsza z nich.

Firma LEVC (London Electric Vehicle Company) weszła na polski rynek pojazdów użytkowych i taksówek w kwietniu 2021 roku, powołując wyłącznego partnera handlowego w naszym kraju, firmę Polish Electric Vehicle Company (PEVC). Zlokalizowana w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie grupa dealerska zapewniła pełne wsparcie sprzedażowe i posprzedażowe w trzech lokalizacjach dla elektrycznej taksówki LEVC, busów TX i nowego elektrycznego vana VN5.

Wawa Taxi z londyńskimi taksówkami

Teraz na włączenie pojazdów do swojej floty zdecydowała się uznana warszawska korporacja taksówkowa Wawa Taxi. Jeżdżą w niej głównie nowe samochody, w tym z wyższej półki, które nie przekroczyły wieku 6 miesięcy. Po tym czasie są wymieniane na nowe. Podobnie będzie z samochodami LEVC choć w tym przypadku okres użytkowania wyniesie 36 miesięcy. Wawa Taxi chce mieć około 200 takich pojazdów do końca 2023 roku.

Pojazdy LEVC w barwach Wawa Taxi

Skąd pomysł Wawa Taxi na elektryki w ogóle i dlaczego akurat taki wybór został dokonany? Spytaliśmy o to Pawła Reczyńskiego doradcę zarządu warszawskiej korporacji. – Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i wzięliśmy pod uwagę to, co dzieje się na rynku. W naszej flocie posiadamy liczną grupę samochów segmentu premium, nie starszych niż 6 miesięcy. Tym razem postanowiliśmy dodać do niej auta zaprojektowane precyzyjnie jako taksówki, na dodatek zeroemisyjne w codziennej jeździe – mówi Paweł Reczyński. – Tak, zależy nam, tak jak i naszym klientom, by emisje były niższe. Ale to nie wszystko, bo pojazdy LEVC, kolejne wcielenia londyńskich taksówek, mają wiele innych zalet. Sam napęd, oparty na silniku elektrycznym, ale posiadający także silnik spalinowy jako agregat prądotwórczy, jest spełnieniem naszych wymagań. Wciąż mamy w Polsce, nawet w Warszawie, słabą sieć pozwalającą naładować samochód, w związku z czym czasami taki generator będzie musiał zostać zastosowany.

Paweł Reczyński wspomina też o innych zaletach pojazdów LEVC. – Przestrzeń w środku pozwala wygodnie podróżować 6 osobom, co klasyczne dla londyńskich taksówek. Nie bez znaczenia jest także rozwiązanie idealne w czasie pandemii: przestrzeń kierowcy jest bowiem oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Dodam, że Wawa Taxi bierze udział w wielu przetargach, na przewóz osób z niepełnosprawnością. A LEVC TX jest homologowany do przewozu wózka dla osób z niepełnosprawnością. Do środka bez problemu wchodzi wózek inwalidzki, czy to akumulatorowy czy zwykły. I pasażer w tym wózku ma pełen komfort, podróżuje bowiem sam lub z opiekunem – mówi Reczyński.

Pojazdy LEVC w barwach Wawa Taxi

Do końca roku 2023 Wawa Taxi chce mieć 200 pojazdów. Jak mówi przedstawiciel firmy, w tej chwili zarówno zarządzający firmą, jak i sami taksówkarze „uczą się samochodu”. Do końca roku będą także zbierane informacje od najważniejszych osób, czyli pasażerów. Wówczas, już w przyszłym roku firma zdecyduje, czy wprowadzać taksówki LEVC na większą skalę.

Nowy pojazd LEVC (London Electric Vehicle Company), który będzie jeździł w barwach Wawa Taxi, został zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w wielokrotnie nagradzanym zakładzie produkcyjnym LEVC w Ansty w Coventry - jedynej w Wielkiej Brytanii dedykowanej fabryce pojazdów elektrycznych.

Auto jako taksówka wykorzystuje sprawdzoną technologię układu napędowego eCity. Zapewniając elastyczność, oferuje to, co najlepsze z obu światów (spalinowego i elektrycznego): zdolność do zerowej emisji bez obawy o zasięg, szczycąc się całkowitym zasięgiem jazdy wynoszącym ponad 489 km.

Pojazdy LEVC w barwach Wawa Taxi

Maksymalny zasięg, minimalny czas przestoju

Auto LEVC dla bardziej oszczędnego kierowcy nadaje się do osiągnięcia czystego zasięg elektrycznego 122 km w mieście zgodnie z metodologią WLTP. A dzięki możliwości przejścia od zera do 100 procent naładowania w ciągu 30 minut dzięki możliwości ładowania prądem stałym o mocy 50 kW, pełne ładowanie można zakończyć w czasie potrzebnym na krótką przerwę kierowcy. Długie okresy międzyobsługowe wynoszące 40 000 km oznaczają dalsze zminimalizowanie czasu spędzanego poza drogą.

Zwinny na drodze i łatwy do załadunku

TX (także inne samochody LEVC) został zaprojektowany z myślą o niezrównanej mobilności w ruchliwych środowiskach miejskich i może działać bez problemu w ciasnych przestrzeniach miejskich.

Elektryczna taksówka TX to ponadczasowy model, który został wprowadzony na rynek w 2018 roku. Korzysta z kabiny zorientowanej na kierowcę, wyposażonej w ergonomiczną, zrelaksowaną i bezstresową przestrzeń roboczą, wypróbowaną i przetestowaną na ulicach Londynu przez tysiące taksówkarzy. Fotel kierowcy jest ergonomicznie zaprojektowany i w pełni regulowany, a kierownicę można również regulować pod kątem odległości i nachylenia. Kabina jest zoptymalizowana do użytku profesjonalnego, z ustawieniami dostępnymi za pośrednictwem dużego centralnego ekranu dotykowego z intuicyjnym interfejsem, a jasne oświetlenie LED wyraźnie oświetla inne kluczowe elementy sterujące. Obszerne schowki w drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej zaprojektowano tak, aby zapewnić wygodny dostęp w razie potrzeby.

Zbudowany, by trwać

Auto zostało zaprojektowane tak, aby wytrzymało dwa razy dłużej niż konkurencja, dzięki swojej pierwszej w branży mocnej i lekkiej konstrukcji typu monokok i SMC z klejonego aluminium. Technologia ta jest odporna na korozję i pochłania dwukrotnie większą energię zderzenia niż stal miękka. Ponadto zawiera panele SMC, które są odporne na wgniecenia, na drobne uderzenia i pomagają utrzymać pojazd na drodze.

Prototypy weryfikacyjne, zbudowane na linii produkcyjnej w najnowocześniejszej fabryce LEVC w Ansty w Coventry, przeszły rygorystyczny program rozwoju i homologacji, w tym testy w gorącym i zimnym klimacie, testy na trwałość i testy zderzeniowe. W sumie pojazdy przejechały odpowiednik 850 tys. kilometrów testów.

Auto zostało zaprojektowane od samego początku z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Systemy pasywne i aktywne współpracują ze sobą, aby chronić pasażerów pojazdu, poprawiać bezpieczeństwo na drogach dla wszystkich użytkowników dróg i zmniejszać koszty związane z wysoką liczbą wypadków. Konstrukcja jest niezwykle wytrzymała i pochłania dwukrotnie większą energię zderzenia niż stal miękka.

Czytaj też:
Era elektromobilności może zwiekszyć liczbę miejsc pracy w Polsce. Tylko w optymistycznym scenariuszu

Źródło: Wawa Taxi