Radykał w wilczej skórze. Hardcore’owe Porsche 718 Cayman GT4 RS

Radykał w wilczej skórze. Hardcore’owe Porsche 718 Cayman GT4 RS

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Porsche 718 Cayman GT4 RS Źródło: Porsche
Wolnossący silnik, 500 KM i zawieszenie stworzone do jazdy na torze. Oto najmocniejszy Cayman, czyli nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS. Wiemy, ile kosztuje?

500 KM generowane jest przez wysokoobrotową, centralnie umieszczoną jednostkę napędową. Wprawia ono w ruch masę własną 1415 kg. Porsche 718 Cayman GT4 RS to nowy flagowy wariant w rodzinie 718 – bezkompromisowa maszyna dla kierowcy, z lekką konstrukcją, zwinnością prowadzenia, wyrafinowaną aerodynamiką oraz charakterną ścieżką dźwiękową.

718 Cayman GT4 RS jest liderem w gamie kompaktowych aut z centralnie umieszczonym silnikiem – niezależnie od tego, czy kierowca zabierze je na wąskie, kręte górskie drogi, czy na zamknięty tor wyścigowy. Jego czas okrążenia północnej pętli toru Nürburgring jest o ponad 23 s krótszy niż w przypadku Porsche 718 Caymana GT4.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Ostatni taki wolnossący motor

Kluczowy element nowego samochodu sportowego, zaprojektowanego z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy, stanowi wolnossący 6-cylindrowy silnik znany z wyścigowego 911 GT3 Cup oraz seryjnego 911 GT3. Jednostka „rozkręca się” do 9000 obr./min. W porównaniu z Porsche 718 Cayman GT4 nowe 718 Cayman GT4 RS osiąga dodatkowe 80 KM (59 kW) mocy, co przekłada się na stosunek masy do mocy wynoszący 2,83 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 430 do 450 Nm.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Do szczególnych cech nowego, topowego wariantu 718 należą wloty powietrza procesowego za szybami kierowcy i pasażera. 718 Cayman tradycyjnie ma tu małe boczne okna. Nowe wloty poprawiają przepływ powietrza wlotowego, a jednocześnie pozwalają wytworzyć ekscytujący dźwięk tuż obok uszu podróżujących. Projektanci zachowali charakterystyczne, służące do chłodzenia silnika wloty powietrza przed tylnymi kołami.

Nowy 718 Cayman GT4 RS jest dostępny wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów Porsche (PDK) o 7 przełożeniach. Dzięki łopatkom kierowca może ręcznie wybierać przełożenia bez odrywania dłoni od kierownicy. Alternatywnie do dyspozycji jest przeprojektowana dźwignia zmiany biegów w konsoli środkowej.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Niesamowite osiągi

Sportowo zestrojona przekładnia PDK o krótkich przełożeniach stanowi podstawę przyspieszeń nowego samochodu sportowego z centralnie umieszczonym silnikiem. 718 Cayman GT4 RS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,4 s (GT4 z PDK: 3,9 s) i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h).

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Dwumiejscowy samochód waży tylko 1415 kg – z pełnym zbiornikiem paliwa i bez kierowcy, zgodnie z normą DIN. To o 35 kg mniej niż 718 GT4 ze skrzynią PDK. Wagę pojazdu zredukowano dzięki zastosowaniu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), takich jak maska oraz przednie błotniki. Masę zmniejszono także dzięki zastosowaniu lekkich wykładzin i ograniczeniu ilości materiału izolacyjnego. Ponadto tylną szybę wykonano z lekkiego szkła. Dążenie do wyeliminowania każdego zbędnego grama demonstrują lekkie panele drzwi z tekstylnymi pętlami do otwierania oraz schowkami w postaci siatek.

Z zewnątrz uwagę zwraca nowe, zamocowane na stałe tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja” i aluminiowymi wspornikami. Jego konstrukcja wywodzi się z wyścigowego Porsche 911 RSR, a niedawno została po raz pierwszy zastosowana w seryjnym samochodzie Porsche – w nowym 911 GT3. W trybie Performance, zarezerwowanym do użytku na torach wyścigowych, 718 Cayman GT4 RS generuje o ok. 25 proc. większy docisk niż wariant GT4, za co odpowiadają również zmniejszony o 30 mm prześwit (w porównaniu z 718 Caymanem), otwory wentylacyjne w przednich nadkolach, aerodynamicznie zoptymalizowana osłona podwozia wraz z tylnym dyfuzorem, przedni dyfuzor z licznymi stopniami regulacji oraz nowy przedni spojler z opływowymi bocznymi „łopatkami”.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Modyfikacja podwozia

Lepsze osiągi samochodu to także zasługa modyfikacji podwozia. Zastosowano tu przeguby kulowe, które ściśle „wiążą” podwozie z nadwoziem, zapewniając jeszcze precyzyjniejsze i bardziej bezpośrednie prowadzenie. Regulowane, gotowe do jazdy torowej podwozie wyróżniają specyficzna dla odmiany RS konfiguracja amortyzatorów oraz zmodyfikowane nastawy sprężyn i stabilizatorów.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Auto gotowe do zamawiania

Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS świętuje swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Samochód można już zamawiać w cenie od 731 tys. zł z VAT. Dostawy rozpoczną się w grudniu 2021 r. Ponadto GT4 RS jest dostępne z opcjonalnym pakietem Weissach, dodatkowo poprawiającym jego aerodynamikę. W Los Angeles debiutuje również wyścigowa wersja 718 Cayman GT4 RS Clubsport, która od 2022 r. będzie pojawiać się w wybranych krajowych i międzynarodowych seriach wyścigowych.

Czytaj też:
Wirtualne zwiedzanie specjalnej wystawy w Porsche Museum

Galeria:
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Źródło: Porsche