Czwarty koncern świata zabezpieczył sobie dostawy ekologicznego litu

Czwarty koncern świata zabezpieczył sobie dostawy ekologicznego litu

Fabryka Tychy Fiat Stellantis
Fabryka Tychy Fiat Stellantis Źródło: Stellantis
Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat i inne marki) podpisał umowę z Vulcan Energy na dostawę ekologicznego litu. Umowa oznacza dekarbonizację łańcucha dostaw podstawowego surowca dla akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych, których będzie coraz więcej.

Stellantis i Vulcan Energy Resources Ltd. ogłosiły podpisanie wiążącej umowy, na podstawie której Vulcan będzie dostarczał w Europie wodorotlenek litu do akumulatorów wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Grupy Stellantis. Pięcioletnia umowa przewiduje, że dostawy rozpoczną się w 2026 roku.

Podpisana z firmą Vulcan umowa jest częścią strategii elektryfikacji Stellantisa, przedstawionej podczas EV Day w lipcu 2021 roku, i ma na celu zagwarantowanie odpowiedniej dostępności podstawowych surowców przeznaczonych do akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych.

30 miliardów euro inwestycji w elektryfikację

Do 2025 roku Stellantis planuje zainwestować ponad 30 miliardów euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania, jednocześnie dążąc do utrzymania o 30 proc. wyższej wydajności niż średnia w branży pod względem całkowitych wydatków na badania i rozwój oraz wydatków kapitałowych w stosunku do przychodów.

– Ta umowa jest kolejnym dowodem na to, że mamy w sobie ducha rywalizacji, aby wywiązać się z naszych zobowiązań – powiedziała Michelle Wen, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w Stellantis.

Celem Stellantis jest, aby do 2030 r. ponad 70 proc. pojazdów sprzedawanych w Europie i ponad 40 proc. sprzedawanych w USA stanowiły pojazdy o niskiej emisji (LEV). Każda z 14 marek firmy będzie oferować w pełni zelektryfikowane rozwiązania.

Ekologiczny lit do akumulatorów

Uruchomiony w Dolinie Górnego Renu w Niemczech, projekt Zero Carbon Lithium firmy Vulcan wykorzystuje energię geotermalną do produkcji wodorotlenku litu do akumulatorów pozyskiwaną z solanki, bez użycia paliw kopalnych i przy minimalnym zużyciu wody, redukując wytwarzanie węgla w łańcuchu dostaw metali do akumulatorów. Vulcan dostarczy Stellantis co najmniej 81 tys. ton i maksymalnie 99 tys. ton wodorotlenku litu w ciągu pięciu lat obowiązywania umowy.

Umowa dostawy jest uzależniona od pomyślnego rozpoczęcia działalności komercyjnej w zakładzie Vulcan i pełnej kwalifikacji produktu.

Czytaj też:
Przyspieszenie rozwoju sieci szybkiego ładowania. Pomoże gigantyczny zastrzyk finansowy

 0

Czytaj także