Jak czytamy, Nissan „chce stać się producentem prawdziwie zrównoważonym, który dąży do stworzenia czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla wszystkich świata”.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat Nissan będzie dostarczał samochody elektryczne i innowacje technologiczne, rozwijając jednocześnie działalność na całym świecie. Jak przekonują Japończycy, „wizja ta przyczynia się do realizacji celu Nissana, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów do roku 2050”.
Dyrektor generalny Nissana Makoto Uchida powiedział: „W ramach programu Nissan Ambition 2030 będziemy dążyć do budowy nowej ery elektryfikacji, rozwijać technologie ograniczające emisję dwutlenku węgla oraz poszukiwać nowych możliwości biznesowych. Chcemy przekształcić Nissana w zrównoważoną firmę, która jest naprawdę potrzebna zarówno klientom, jak i społeczeństwu”.
23 nowe modele samochodów
Umieszczając elektryfikację w centrum długoterminowej strategii Nissan Ambition 2030, firma zamierza przyspieszyć proces elektryfikacji samochodów w swojej ofercie oraz tempo wprowadzania innowacji technologicznych dzięki inwestycjom o wartości 2 bilionów jenów w ciągu najbliższych pięciu lat. Nissan wprowadzi 23 nowe modele z napędem zelektryfikowanym, w tym 15 pojazdów całkowicie elektrycznych do roku obrotowego 2030, dążąc do osiągnięcia poziomu elektryfikacji przekraczającego 50 proc. w skali globalnej dla marek Nissan i Infiniti.
Dzięki wprowadzeniu 20 nowych modeli wyposażonych w napęd elektryczny i e-Power w ciągu najbliższych pięciu lat, Nissan zamierza zwiększyć udział sprzedaży samochodów zelektryfikowanych na głównych rynkach do roku obrotowego 2026, w tym:
-
w Europie do ponad 75 proc. sprzedaży
-
w Japonii do ponad 55 proc. sprzedaży
-
w Chinach do ponad 40 proc. sprzedaży
-
w Stanach Zjednoczonych do 40 proc. sprzedaży (tylko samochodów elektrycznych) do roku obrotowego 2030.
Firma zaprezentowała trzy nowe modele koncepcyjne, które dzięki swoim rozwiązaniom technologicznym mają być przełomowe. Pojazdy te zapowiadają przyszłość Nissana.
Nowy rodzaj baterii
Firma będzie kontynuować prace nad rozwojem akumulatorów litowo-jonowych i wprowadzi technologię pozwalającą na ich produkcję bez użycia kobaltu, aby obniżyć ich koszt o 65 proc. do roku obrotowego 2028.
Nissan zamierza wprowadzić na rynek samochód elektryczny wyposażony w opracowane przez siebie akumulatory ze stałym elektrolitem (ASSB – all-solid-state batteries) do roku obrotowego 2028 i przygotować pilotażową linię produkcyjną w zakładzie w Jokohamie w roku obrotowym 2024. Poprzez wprowadzenie technologii akumulatorów ASSB, Nissan będzie mógł rozszerzyć swoją ofertę samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach oraz zaoferować ich lepszą dynamikę i udoskonalone właściwości jezdne.
Dzięki skróceniu czasu ładowania do poziomu jednej trzeciej czasu obecnie potrzebnego, akumulatory ASSB sprawią, że pojazdy bezemisyjne będą bardziej wydajne i przystępne. Ponadto, Nissan oczekuje, że wprowadzenie technologii ASSB obniży koszt zestawów akumulatorów do 75 dolarów za kWh do roku obrotowego 2028, a w przyszłości zamierza obniżyć go jeszcze bardziej, do poziomu 65 dolarów za kWh, aby osiągnąć równowagę kosztową pomiędzy samochodami elektrycznymi i benzynowymi.
Więcej akumulatorów
We współpracy z partnerami, Nissan zamierza zwiększyć swoją globalną zdolność produkcyjną akumulatorów do 52 GWh do roku obrotowego 2026, a następnie do 130 GWh do roku obrotowego 2030.
Firma zamierza rozszerzyć zastosowanie technologii ProPilot na ponad 2,5 miliona pojazdów marki Nissan i Infiniti do roku obrotowego 2026. Producent będzie również dalej rozwijać swoje technologie w obszarze samochodów autonomicznych, dążąc do wprowadzenia systemów LiDAR nowej generacji w praktycznie wszystkich nowych modelach do roku obrotowego 2030.
Dodatkowe miejsca pracy
Nissan zamierza zatrudnić ponad 3000 osób w działach zaawansowanych badań i rozwoju na całym świecie, jednocześnie podnosząc kwalifikacje swoich obecnych pracowników. Firma będzie również rozwijać współpracę w ramach Aliansu (z Renault i Mitsubishi), aby umożliwić oszczędności i dzielenie się wiedzą w takich dziedzinach jak technologie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, elektryfikacja, oprogramowanie i usługi.
Czytaj też:
Europejski gigant ujawnił swój plan. Ma sprzedawać nie tylko samochody