Coraz gorsza sprzedaż samochodów. Kryzys trzyma Europę za gardło

Coraz gorsza sprzedaż samochodów. Kryzys trzyma Europę za gardło

Toyota Pewne Auto. Salon samochodowy
Toyota Pewne Auto. Salon samochodowyŹródło:TMP
Kryzys półprzewodników wciąż daje się we znaki klientom chcącym kupić nowe auta. Kładą gotówkę na stół, a fabryki nie mają im czego zaoferować.

W październiku 2021 r. w Unii Europejskiej nadal spadała liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych, odnotowując dwucyfrową stratę w wysokości 16,4 proc. – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Wszystkie segmenty pojazdów odnotowały spadki, ale sprzedaż samochodów dostawczych i autobusów – najbardziej, czytamy na stronach IBRM Samar. Wynikom w Unii Europejskiej nie pomogły cztery największe rynki, które poniosły w październiku dwucyfrowe straty: Hiszpania (-32,7 proc.), Niemcy (-24,3 proc.), Francja (-23,3 proc.) i Włochy (-22,9 proc.).

Dzięki niskiej bazie z I połowy 2020 roku, sprzedaż samochodów użytkowych w Unii Europejskiej w ciągu 10 miesięcy br. utrzymuje się nadal na plusie w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Do końca października w regionie zarejestrowano blisko 1,6 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 14,7 proc.. W omawianym okresie wyniki czterech głównych rynków UE pozostawały na plusie: Włochy (+22,2 proc.), Francja (+11,8 proc.), Hiszpania (+4,5 proc.) i Niemcy (+4,3 proc.).

Nowe lekkie samochody dostawcze do 3,5 t

W październiku liczba rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych spadła w UE czwarty miesiąc z rzędu w tym roku. Sprzedaż wyniosła 119 006 egzemplarzy, o 17,8 proc. mniej rok do roku. Każdy z głównych rynków regionu odnotował w ubiegłym miesiącu gwałtowne spadki. Najbardziej odczuła to Hiszpania (-36,8 proc.), a następnie Niemcy (-25,2 proc.), Francja (-24,6 proc.) i Włochy (-22,8 proc.).

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 16 t

W październiku popyt na ciężkie pojazdy w Unii Europejskiej ponownie się skurczył (-4,5 proc.). Większość krajów Europy Środkowej odnotowała wzrosty, w tym Polska (+22,9 proc.), podczas gdy liczba rejestracji na wszystkich kluczowych rynkach Europy Zachodniej była mniejsza w ubiegłym miesiącu, co negatywnie wpłynęło na ogólne wyniki w UE.

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

W ubiegłym miesiącu popyt na te pojazdy w Unii Europejskiej spadł o 7,5 proc. do poziomu 23 479 sztuk. Podobnie jak w segmencie najcięższych pojazdów, Europa Środkowa zanotowała w październiku pozytywne wyniki – zwłaszcza Polska (+20,1 proc.), która jest jednym z głównych rynków w UE pod względem liczby sprzedawanych pojazdów z tego segmentu. Natomiast wyniki na dużych rynkach Europy Zachodniej były gorsze niż w październiku 2020 r.

Od stycznia do października rejestracje nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej wzrosły o 19,5 proc. do poziomu 240 369 egzemplarzy. Z wyjątkiem Grecji (-9,8 proc.) i Cypru (-21,1 proc.), wszystkie rynki UE odnotowały wzrost na koniec października.

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 t

Październikowa sprzedaż autobusów była mniejsza rok do roku o 21,9 proc. Słabe wyniki największych rynków – zwłaszcza Francji (-28,4 proc.) i Włoch (-48,7 proc.) – pociągnęły w dół łączne wyniki regionu. Chociaż mniejsze rynki faktycznie odnotowały silny wzrost w zeszłym miesiącu, nie wystarczyło to jednak, aby zrekompensować straty.

Czytaj też:
Elektromobilność równa się zwolnienia, uważają producenci i dystrybutorzy części

Źródło: ACEA, IBRM Samar