W Polsce to będzie superhit! Nowa Corolla Cross

W Polsce to będzie superhit! Nowa Corolla Cross

Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross / Źródło: Toyota
Nowa Corolla Cross to światowy bestseller, ale w wersji SUV. To także pierwsza Toyota z pełnym napędem hybrydowym piątej generacji.

Corolla Cross, jak wierzy Toyota, pomoże w osiągnięciu sprzedaży na poziomie 400 tys. egzemplarzy w segmencie C do 2025 roku, co odpowiada 9 procentom udziału w rynku w najbardziej konkurencyjnym segmencie w Europie. Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność. Nowy model uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, kombi oraz sedan.

Samochód powstał w architekturze TNGA Toyoty. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C, co miało wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.

Toyota Corollą Cross. Stylistyka i wnętrze

Masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.

Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewnia poczucie przestrzeni i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem.

Piąta generacja napędu hybrydowego

Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji.

Nowa generacja niewymagającego ładowania układu hybrydowego Toyoty w wersji z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) korzysta z atutów poprzednika, ale ma większy moment obrotowy i większą moc silnika elektrycznego. Napęd ten jest bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu niż jego poprzednik.

Korzystając z najnowszych rozwiązań w dziedzinie baterii litowo-jonowych, zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej.

Silnik i napęd na cztery koła

Zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy.

Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.

Napęd hybrydowy piątej generacji ma dopracowane właściwości jezdne. Przyspieszanie jest bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne.

Corolla jako SUV. Zaawansowane technologie

Corolla Cross jest wyposażona w wiele zaawansowanych technologii. Samochód wykorzystuje ulepszony układ HMI (Human Machine Interface) z najnowszymi multimediami oraz zaprojektowany z myślą o Europie układ deski rozdzielczej, który zawiera Digital Cockpit, 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz 10,5-calowy ekran systemu multimedialnego.

Corolla Cross. Bezpieczeństwo

Nowa Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense z innymi asystentami jazdy oraz parkowania.

Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zawiera system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (Acceleration Suppression), system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu (Intersection Cut-In Traffic Assist), a także poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów (Oncoming Traffic Detection) oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (Intersection Turn Assist).

Wśród funkcji pakietu Toyota Safety Sense jest również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także aktualizacje online, które aktualizują funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz dodają nowe elementy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Udoskonalono też adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (FSR ACC), a także systemy utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

Nowa Corolla Cross trafi do pierwszych klientów w Europie jesienią 2022 roku.

Czytaj też:
Toyota T-Mate. Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego

Galeria:
Toyota Corolla Cross
Źródło: Toyota
 0

Czytaj także