Ogromne zmiany w leasingu samochodów. Co zrobią przedsiębiorcy?

Ogromne zmiany w leasingu samochodów. Co zrobią przedsiębiorcy?

Leasing nowych samochodów
Leasing nowych samochodówŹródło:Santander Consumer Multirent
Od 1 stycznia 2022 roku Polski Ład pozbawi ogromną liczbę przedsiębiorców możliwości zawarcia umowy leasingu z korzystnym dla nich 1-proc. wykupem auta. Co zrobią właściciele małych i średnich firm?

Kiedy tylko ogłoszono zmiany, jakie w leasingu samochodów wprowadzi Polski Ład, zaczęło się wymienianie niekorzystnych skutków nowego prawa dla przedsiębiorców. Z przedstawionych szczegółów wynika, że nowe przepisy skupią się na ograniczeniu możliwości wykupienia pojazdu do majątku prywatnego. Co to oznacza dla leasingu i jak wpłynie na decyzje przedsiębiorców?

Polski Ład zmieni wszystko w leasingu samochodów

W związku z przepisami przyjętymi w ramach Polskiego Ładu, zmienią się zasady dotyczące wykupu pojazdów do majątku prywatnego dla firm po zakończeniu umowy leasingu. Od 1 stycznia 2022 roku w takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego i VAT przy sprzedaży samochodu.

Leasing bez możliwości szybkiego wykupu

Leasingobiorcy do końca 2021 roku mogą prywatnie wykupić auto po zakończeniu umowy leasingowej, a następnie odsprzedać je innej osobie po pół roku użytkowania, bez konieczności płacenia podatku dochodowego. Od 1 stycznia 2022 roku nowe przepisy wydłużą ten okres do 6 lat. Chcąc sprzedać samochód przed ich upływem, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić podatek od wartości pojazdu.

Zmiany obejmą także podatek VAT. Obecnie płaci się go od ostatniej raty leasingowej, czyli w praktyce wynosi on 1 proc. wartości samochodu. Nowe przepisy sprawiają jednak, że w przypadku zakupu pojazdu do majątku prywatnego będzie on płacony od realnej wartości rynkowej auta, a nie od wartości wykupu.

Wynajem długoterminowy może wyprzeć leasing

– Przepisy przyjęte w ramach Polskiego Ładu mogą doprowadzić do zmiany preferencji przedsiębiorców odnośnie formy finansowania – mówi Maciej Wytwicki z Santander Consumer Multirent. – Analitycy rynkowi przewidują, że w związku z tym zwiększy się popularność produktów z wysoką wartością wykupu typu TCM lub Full Service Leasing. Druga opcja może okazać się ciekawa zwłaszcza dla tych klientów, którym nie zależy na wykupieniu auta po zakończeniu umowy. Klient po wygaśnięciu umowy oddaje samochód firmie wypożyczającej i bierze kolejny w zamian za ustalony miesięczny abonament.

Polski Ład uderzy w przedsiębiorców. Jak bardzo?

Eksperci przyznają, że na razie są to jednak tylko przewidywania, a więcej w tym kontekście będzie można powiedzieć dopiero po zakończeniu I kwartału 2022 roku. Już teraz dostrzegają jednak, że propozycja Polskiego Ładu doprowadziła do sytuacji, w której duża część klientów zdecydowała się na przedterminowe zakończenie umowy leasingowej jeszcze w 2021 roku, aby uniknąć konieczności poddania się nowym zasadom wykupu i sprzedaży auta. Przepisy mają obowiązywać bowiem także względem już zaciągniętych zobowiązań, które zakończą się po 1 stycznia 2022 r.

Czytaj też:
Absurdy Polskiego Ładu. Klasa średnia nie zyskuje nic, bogaci mogą się załapać na małą obniżkę

Źródło: Santander Consumer Multirent