Ikony Motoryzacji. Niesamowita wystawa superaut w warszawskiej Fabryce Norblina
Materiał partnera

Ikony Motoryzacji. Niesamowita wystawa superaut w warszawskiej Fabryce Norblina

Wystawa Ikony Motoryzacji w Fabryce Norblina w Warszawie
Wystawa Ikony Motoryzacji w Fabryce Norblina w Warszawie Źródło: Ikony Motoryzacji
Gratka dla pasjonatów motoryzacji. W Warszawie trwa niesamowita wystawa, na której można zobaczyć auta marzeń: fascynujące modele McLarena, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati, Bentley’a, Astona Martina i innych czołowych marek zebrane w jednym miejscu. To ponad 50 samochodów – od kultowych dzieł sprzed kilku dekad po najnowsze superauta oszałamiające mocą i osiągami.

Co powiecie na zobaczenie na żywo McLarena P1, Lamborghini Aventadora SVJ, Porsche Carrera GT, Ferrari F8 Spider lub pierwszych generacji Mustanga i Chebroleta Corvette? Takich samochodów wypatruje się na drodze i tylko szczęśliwcy mają okazje zobaczyć je na żywo. Są bardzo rzadkie, cenne, ekskluzywne i prestiżowe. Zdarza się, że migną lewym pasem, nie dając czasu, by się im przyjrzeć.

Tymczasem na wystawie w Fabryce Norblina te auta są, nie uciekają i tylko czekają na to, aby goście mogli je obejść z różnych stron, spokojnie ocenić i sfotografować, dowiedzieć się o nich więcej ze starannie przygotowanych materiałów multimedialnych. Zobaczcie tylko nasze wideo, które nakręciliśmy podczas wizyty w Fabryce Norblina:

Ikony Motoryzacji do końca marca 2022 roku

Wystawa Ikony Motoryzacji, która ruszyła w połowie grudnia 2021 roku i potrwa do końca marca 2022 roku, jest pierwszą edycją planowanego corocznego cyklu prezentacji samochodów: wybitnych dzieł techniki i designu. Jej celem jest przedstawienie aut ważnych w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywanych i trudno dostępnych. Tym razem temat został ograniczony do samochodu nowoczesnego, z ostatnich dekad. Jest jednak kilka eksponatów z lat 60. XX w.

Zgromadzone pojazdy reprezentują różne segmenty i etapy rozwojowe. Organizatorzy położyli nacisk na samochód sportowy – typ najsilniej przemawiający do emocji, atrakcyjny wizualnie, budowany z myślą o dostarczaniu przyjemności z jazdy i poczucia prestiżu. Sprzyjający doskonaleniu kierowców w sztuce prowadzenia, a w kategoriach ewolucji technicznej będący poligonem testowym nowych, ambitnych rozwiązań.

W ramach tego typu reprezentowane są najważniejsze kraje-producenci: tradycyjne i stale obecne, jak Włochy, Niemcy i Wielka Brytania, ustępująca im na tym obszarze Francja, Stany Zjednoczone ze swą specyfiką rozumienia i projektowania aut sportowych oraz Japonia, która od lat 90. dołączyła do ścisłej czołówki.

Sportowe, usportowione i kultowe

Na wystawie Ikony Motoryzacji w ramach samochodów sportowych wyróżniono egzotyczne superauta, których osiągi, czar emocjonalny i ekspresja przeważają nad walorami użytkowymi. Są też Gran Turismo, czyli mocne i komfortowe samochody do pokonywania z klasą długich dystansów oraz mniejsze, lżejszego kalibru auta sportowe, wyróżniające się zwinnością i czuciem prowadzenia. Wystawę uzupełniają pojazdy nie zaliczane do sportowych, ale charakterystyczne, powszechnie kojarzone, istotne dla rozwoju designu lub z innych względów ważne w historii samochodu.

Eksponaty wystawy Ikony Motoryzacji plasują się na różnych etapach rozwoju nowoczesnej motoryzacji. Pokazują wzbogacanie samochodu o kolejne technologie, takie jak turbodoładowanie, napęd na 4 koła, robotyzacja zmiany biegów, nowe tworzywa i materiały. Ilustrują wzrost osiągów – łatwo zauważyć, jak nawet mniej elitarne spośród tych najnowszych dorównują w tym zakresie pojazdom z najwyższej półki z lat 80 lub 90. Nie oznacza to, że są pod każdym względem lepsze. W pewnych dziedzinach postęp jest bezdyskusyjny – przykładem wydajność silników, sztywność nadwozi, hamulce i światła. Jednak miłośnicy dawniejszych aut słusznie wskażą ich inne przewagi: w zakresie czucia i przyjemności prowadzenia, bezpośrednich reakcji, łatwości poruszania się malowniczymi wąskimi drogami, a nawet cech tak obiektywnych, jak widoczność z miejsca kierowcy.

Perełki w jednym miejscu

Organizatorzy prezentują pojazdy nowe i starsze w przekonaniu, że samochody z różnych lat warto oglądać i poznawać jako świadectwa swoich czasów, nie sugerując się porównywaniem liczbowych parametrów. Przekrój zebranych dzieł z dziejów ambitnej motoryzacji jest tak dobrany, by dawać kompletny obraz przemian w technice i stylu samochodu sportowego – aż po modele najnowsze, jedyne lub jedne z pierwszych w Polsce. Wystawa nie byłaby możliwa bez Supercar Club Polska, która to dostarczyła większość wozów, jakie można oglądać.

A oto przykładowe samochody, które można zobaczyć na wystawie Ikony Motoryzacji w warszawskiej Fabryce Norblina do końca marca 2022 roku:

  • Alpine A110 S
  • Aston Martin DB9 Volante
  • Aston Martin Vantage Roadster
  • Audi R8 V10 Spyder
  • BMW M3 (E30)
  • BMW 1M
  • BMW i8
  • BMW 850i (E31)
  • Chevrolet Corvette C1
  • Chevrolet Corvette Stingray C7
  • DMC DeLorean
  • Dodge Charger R/T 68
  • Dodge Viper
  • Ferrari 308 GTS
  • Ferrari Testarossa
  • Ferrari 458 Spider
  • Ferrari F8 Spider
  • Ferrari F12 Berlinetta
  • Fiat 126p
  • Fiat Multipla
  • Ford Mustang Cabriolet (1966)
  • Honda NSX
  • Hummer / HMMWV
  • Jaguar E-Type V12
  • Lamborghini Huracán
  • Lamborghini Huracán EVO Spyder
  • Lamborghini Aventador SVJ
  • Lancia Delta HF Integrale 16v Evoluzione 2
  • Lexus LS400
  • Maserati GranCabrio
  • Maserati MC20
  • Mazda MX-5 (2 generacja)
  • McLaren 570S
  • Mercedes AMG GTR
  • Mercedes 190 SL
  • Mitsubishi Lancer Evo X RS
  • Nissan GT-R
  • Porsche 356C Cabriolet
  • Porsche 911 Carrera S (997)
  • Porsche 911 (996.2) GT3 CS
  • Porsche 911 (997.2) GT3
  • Porsche 911 (992) GT3
  • Porsche Carrera GT
  • Porsche 718 Cayman GT4
  • Porsche 911 HOMA RS
  • Renault Clio II V6 Phase 2
  • Renault Mégane RS Trophy-R
  • Rolls-Royce Silver Cloud I
  • Subaru Impreza WRX STI Spec-C
  • Toyota Supra A80
  • Volkswagen T1 Westfalia
  • Volkswagen 1302S
  • Volvo P1800

Do końca wystawy wiele aut pojawi się, ponieważ przynajmniej część zostanie wymieniona.

Czytaj też:
Ferrari Roberta Lewandowskiego do kupienia. Cena przebije milion złotych?

Galeria:
Wystawa Ikony Motoryzacji w Fabryce Norblina w Warszawie
Źródło: Auto WPROST.pl
 0

Czytaj także