Co powiecie na zobaczenie na żywo McLarena P1, Lamborghini Aventadora SVJ, Porsche Carrera GT, Ferrari F8 Spider lub pierwszych generacji Mustanga i Chebroleta Corvette? Takich samochodów wypatruje się na drodze i tylko szczęśliwcy mają okazje zobaczyć je na żywo. Są bardzo rzadkie, cenne, ekskluzywne i prestiżowe. Zdarza się, że migną lewym pasem, nie dając czasu, by się im przyjrzeć.
Tymczasem na wystawie w Fabryce Norblina te auta są, nie uciekają i tylko czekają na to, aby goście mogli je obejść z różnych stron, spokojnie ocenić i sfotografować, dowiedzieć się o nich więcej ze starannie przygotowanych materiałów multimedialnych. Zobaczcie tylko nasze wideo, które nakręciliśmy podczas wizyty w Fabryce Norblina:
Ikony Motoryzacji do końca marca 2022 roku
Wystawa Ikony Motoryzacji, która ruszyła w połowie grudnia 2021 roku i potrwa do końca marca 2022 roku, jest pierwszą edycją planowanego corocznego cyklu prezentacji samochodów: wybitnych dzieł techniki i designu. Jej celem jest przedstawienie aut ważnych w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywanych i trudno dostępnych. Tym razem temat został ograniczony do samochodu nowoczesnego, z ostatnich dekad. Jest jednak kilka eksponatów z lat 60. XX w.
Zgromadzone pojazdy reprezentują różne segmenty i etapy rozwojowe. Organizatorzy położyli nacisk na samochód sportowy – typ najsilniej przemawiający do emocji, atrakcyjny wizualnie, budowany z myślą o dostarczaniu przyjemności z jazdy i poczucia prestiżu. Sprzyjający doskonaleniu kierowców w sztuce prowadzenia, a w kategoriach ewolucji technicznej będący poligonem testowym nowych, ambitnych rozwiązań.
W ramach tego typu reprezentowane są najważniejsze kraje-producenci: tradycyjne i stale obecne, jak Włochy, Niemcy i Wielka Brytania, ustępująca im na tym obszarze Francja, Stany Zjednoczone ze swą specyfiką rozumienia i projektowania aut sportowych oraz Japonia, która od lat 90. dołączyła do ścisłej czołówki.
Sportowe, usportowione i kultowe
Na wystawie Ikony Motoryzacji w ramach samochodów sportowych wyróżniono egzotyczne superauta, których osiągi, czar emocjonalny i ekspresja przeważają nad walorami użytkowymi. Są też Gran Turismo, czyli mocne i komfortowe samochody do pokonywania z klasą długich dystansów oraz mniejsze, lżejszego kalibru auta sportowe, wyróżniające się zwinnością i czuciem prowadzenia. Wystawę uzupełniają pojazdy nie zaliczane do sportowych, ale charakterystyczne, powszechnie kojarzone, istotne dla rozwoju designu lub z innych względów ważne w historii samochodu.
Eksponaty wystawy Ikony Motoryzacji plasują się na różnych etapach rozwoju nowoczesnej motoryzacji. Pokazują wzbogacanie samochodu o kolejne technologie, takie jak turbodoładowanie, napęd na 4 koła, robotyzacja zmiany biegów, nowe tworzywa i materiały. Ilustrują wzrost osiągów – łatwo zauważyć, jak nawet mniej elitarne spośród tych najnowszych dorównują w tym zakresie pojazdom z najwyższej półki z lat 80 lub 90. Nie oznacza to, że są pod każdym względem lepsze. W pewnych dziedzinach postęp jest bezdyskusyjny – przykładem wydajność silników, sztywność nadwozi, hamulce i światła. Jednak miłośnicy dawniejszych aut słusznie wskażą ich inne przewagi: w zakresie czucia i przyjemności prowadzenia, bezpośrednich reakcji, łatwości poruszania się malowniczymi wąskimi drogami, a nawet cech tak obiektywnych, jak widoczność z miejsca kierowcy.
Perełki w jednym miejscu
Organizatorzy prezentują pojazdy nowe i starsze w przekonaniu, że samochody z różnych lat warto oglądać i poznawać jako świadectwa swoich czasów, nie sugerując się porównywaniem liczbowych parametrów. Przekrój zebranych dzieł z dziejów ambitnej motoryzacji jest tak dobrany, by dawać kompletny obraz przemian w technice i stylu samochodu sportowego – aż po modele najnowsze, jedyne lub jedne z pierwszych w Polsce. Wystawa nie byłaby możliwa bez Supercar Club Polska, która to dostarczyła większość wozów, jakie można oglądać.
A oto przykładowe samochody, które można zobaczyć na wystawie Ikony Motoryzacji w warszawskiej Fabryce Norblina do końca marca 2022 roku:
-
Alpine A110 S
-
Aston Martin DB9 Volante
- Aston Martin Vantage Roadster
- Audi R8 V10 Spyder
-
BMW M3 (E30)
-
BMW 1M
-
BMW i8
-
BMW 850i (E31)
-
Chevrolet Corvette C1
-
Chevrolet Corvette Stingray C7
-
DMC DeLorean
-
Dodge Charger R/T 68
-
Dodge Viper
-
Ferrari 308 GTS
-
Ferrari Testarossa
-
Ferrari 458 Spider
-
Ferrari F8 Spider
- Ferrari F12 Berlinetta
-
Fiat 126p
-
Fiat Multipla
-
Ford Mustang Cabriolet (1966)
-
Honda NSX
-
Hummer / HMMWV
-
Jaguar E-Type V12
-
Lamborghini Huracán
-
Lamborghini Huracán EVO Spyder
-
Lamborghini Aventador SVJ
-
Lancia Delta HF Integrale 16v Evoluzione 2
-
Lexus LS400
-
Maserati GranCabrio
-
Maserati MC20
-
Mazda MX-5 (2 generacja)
-
McLaren 570S
-
Mercedes AMG GTR
-
Mercedes 190 SL
-
Mitsubishi Lancer Evo X RS
-
Nissan GT-R
-
Porsche 356C Cabriolet
-
Porsche 911 Carrera S (997)
-
Porsche 911 (996.2) GT3 CS
-
Porsche 911 (997.2) GT3
-
Porsche 911 (992) GT3
-
Porsche Carrera GT
-
Porsche 718 Cayman GT4
-
Porsche 911 HOMA RS
-
Renault Clio II V6 Phase 2
-
Renault Mégane RS Trophy-R
-
Rolls-Royce Silver Cloud I
-
Subaru Impreza WRX STI Spec-C
-
Toyota Supra A80
-
Volkswagen T1 Westfalia
-
Volkswagen 1302S
-
Volvo P1800
Do końca wystawy wiele aut pojawi się, ponieważ przynajmniej część zostanie wymieniona.
Czytaj też:
Ferrari Roberta Lewandowskiego do kupienia. Cena przebije milion złotych?
Wystawa Ikony Motoryzacji w Fabryce Norblina w Warszawie