To był ciężki rok dla dostawczaków Volkswagena. Sprzedaż spadła przez kryzys

To był ciężki rok dla dostawczaków Volkswagena. Sprzedaż spadła przez kryzys

Volkswagn Multivan Fabryka
Volkswagn Multivan Fabryka Źródło:VSD
Sprzedaż samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze w roku 2021 była globalnie nieznacznie niższa niż w roku 2020.

Rok 2021 w Volkswagen Samochody Dostawcze – podobnie jak w wielu innych firmach i markach – zdominowany był przez temat pandemii koronawirusa i przez będące częściowo jej wynikiem wyzwania na globalnym rynku półprzewodników. W całym roku 2021 VWSD dostarczył klientom łącznie 359 500 pojazdów, co oznacza niewielki – o 3,2 procent – spadek rok do roku.

Dostawy poszczególnych linii modelowych

Seria T pozostaje niezmiennie flagową linią marki Volkswagen Samochody Dostawcze: liczba dostarczonych w ubiegłym roku do klientów egzemplarzy serii T wzrosła o 14,8 procent, do łącznie 166 400 pojazdów. Wyjątkowo wysoki popyt w 2021 roku odnotowano na model California 6.1, którego sprzedaż wzrosła o 20,2 procent, do 19 300 sztuk.

Nowy Multivan – siódma już generacja popularnego rodzinnego MPV, do dealerów trafiła w czwartym kwartale 2021 roku. Bazujący po raz pierwszy na modułowej płycie podłogowej dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB Grupy Volkswagen, jest po raz pierwszy oferowany także w wersji hybrydowej typu plug-in. Do końca ubiegłego roku złożono już 13 500 zamówień na ten nowy model.

Caddy w nienajlepszej kondycji

Z kryzysu na rynku półprzewodników wyjątkowo ucierpiała sprzedaż produkowanego w Polsce, w Poznaniu, Volkswagena Caddy piątej generacji. Liczba sprzedanych miejskich samochodów dostawczych spadła w konsekwencji tego o 24,5 procent, do 85 200 sztuk. Zamówienia na nowego Caddy wzrosły jednak o 21,3 procent w porównaniu z rokiem 2020.

Volkswagen Amarok, który obecnie produkowany jest już tylko w Argentynie, a w 2021 roku nie znajdował się już w ofercie w Europie, odnotował spadek sprzedaży, do 45 400 egzemplarzy (rok wcześniej 52 100 sztuk). Tego lata na rynku pojawi się nowy Amarok. Ten zupełnie nowy model – jest efektem współpracy VWSD z Fordem.

Łączna liczba dostarczonych w ubiegłym roku klientom na całym świecie egzemplarzy Craftera wyniosła 62 300 (rok wcześniej 61 700). W tym udział w pełni elektrycznego modelu eCrafter wzrósł do 1500 sztuk (+ 29,4 procent).

W 2021 r. ponownie wzrosła liczba dostarczonych klientom zelektryfikowanych pojazdów dostawczych VWSD: podczas gdy w 2020 r. było to 2700 aut, w ubiegłym roku liczba ta wzrosła o 35,1 procent, do 3600 pojazdów.

Utrzymywał się też wysoki popyt na pojazdy rekreacyjne segmentu premium: modele T6.1 California, Crafter Grand California i Caddy California, w roku 2021 trafiły do 23 300 klientów. Te popularne samochody kempingowe osiągnęły w ubiegłym roku wzrost o ponad 28 procent.

Sprzedaż dostawczych Volkswagenów w liczbach

  • Seria T – 166 400 (+14,8 procent)
  • Caddy – 85 200 (-24,5 procent)
  • Amarok – 45 400 (-130 procent)
  • Crafter – 62 300 (+1,0 procent)
  • modele California – 23 300 (+28,7 procent)
  • modele elektryczne – 3600 (+35,1 procent)

Dostawy VSD w poszczególnych regionach świata

Europa Zachodnia: Liczba pojazdów dostarczonych klientom w tym regionie wyniosła 248 700 (w roku poprzednim 264 900). Niemcy, z liczbą 91 000 dostarczonych pojazdów (2020: 101 000) pozostają zdecydowanie najsilniejszym dla VWSD rynkiem. Za nimi plasuje się Wielka Brytania z liczbą 36 800 aut (2020: 36 500) i Francja z 15 300 (2020: 15 900) sztukami.

Europa Środkowa i Wschodnia: rynek w tym regionie odnotował spadek sprzedaży o 9,4 procent, do 30 200 dostarczonych sztuk. Największym indywidualnym rynkiem regionu niezmiennie pozostaje Polska, gdzie znajdują się dwie fabryki marki – w Poznaniu i we Wrześni. W naszym kraju do rąk klientów oddano w sumie 9100 nowych samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze (2020: 9600).

Ameryka Północna i Południowa: Podczas gdy Meksyk – jedyny rynek marki VWSD w Ameryce Północnej – zanotował spadek do 4600 pojazdów (w roku poprzednim 7000), w Ameryce Południowej utrzymywały się duże wahania w zależności od państwa. Region ten odnotował ogólny wzrost – o 16,5 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym, do 32 900 samochodów (w roku 2020: 28 200). Wzrost nastąpił przede wszystkim ponownie na rynku argentyńskim, o 44,6 procent, do 18 700 pojazdów, natomiast w Brazylii odnotowano spadek sprzedaży do 7900 pojazdów (minus 25,5 procent).

Region Azji i Pacyfiku: Cały ten region odnotował w 2021 roku wzrost o 10,7 procent, do 17 500 pojazdów dostarczonych klientom. Najsilniejszym pojedynczym rynkiem pozostaje Australia, która odnotowała wzrost sprzedaży do 12 500 sztuk (w roku 2020: 10 500).

Afryka: Po bardzo słabym roku 2020 (7700 samochodów), na kontynencie afrykańskim nastąpiło lekkie ożywienie, a liczba dostarczonych egzemplarzy wzrosła do 9000. W RPA, najsilniejszym rynku indywidualnym na kontynencie, mimo trudnej sytuacji związanej z koronawirusem, udało się osiągnąć wzrost do 5200 (2020: 4300) pojazdów.

Bliski Wschód: Po dobrym roku 2020, w roku 2021 region ten ponownie odnotował wzrost – o 12,9 procent, do 16 600 pojazdów. Również tutaj pozytywny trend potwierdził się przede wszystkim na najsilniejszym rynku: Turcji. Sprzedaż w tym kraju wzrosła o 17,0 procent do 14 700 pojazdów (w roku poprzednim 12 500).

Czytaj też:
Tego auta jeszcze nie ma, a już jest plan, żeby podwoić jego produkcję

Galeria:
Volkswagn Multivan Fabryka
Źródło: VSD