Wokół elektromobilności narosło wiele mitów. Jednym z wciąż powtarzanych jest rzekomo długi czas oczekiwania na ładowanie w przypadku auta elektrycznego. Z jednej strony to prawda, auto spalinowe tankujemy krócej niż ładujemy pojazd elektryczny, tylko to myślenie ma jeden elementarny błąd. Ile czasu zmarnujesz na stacji, gdy nie musisz w ogóle jej odwiedzać? W przypadku aut elektrycznych optymalny sposób ładowania akumulatora to ładowanie w domu. Szczególnie gdy zdecydujemy się na domową stację ładowania. Co oferuje w tym zakresie marka Volvo i co warto wiedzieć o domowej stacji ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in?
Wallbox Volvo – nie tylko sprzęt, lecz kompleksowa usługa
W Polsce marka Volvo oferuje swoim klientom nie tylko samą domową stację ładowania, ale kompleksową usługę oferowaną w ramach pakietu Care by Volvo, obejmującą nie tylko samą ładowarkę, ale również profesjonalny audyt, sprawdzenie instalacji w miejscu, gdzie ma być podłączony wallbox, ewentualnie przeprowadzenie niezbędnych prac instalacyjnych i montażowych.
Z Wallboksem – szybciej i wciąż tanio
Taką domową ładowarkę możemy zainstalować na ścianie w pomieszczeniu (np. garażu) lub na zewnątrz budynku, przy miejscu zaparkowania naszego ładowanego pojazdu. Wallbox oferowany przez Volvo wyposażony jest w zintegrowany uchwyt na przewód o długości 5 metrów. Dzięki łączności Wi-Fi w każdym momencie możesz sprawdzić np. stan ładowania bez wychodzenia do garażu. Ponadto zarówno z poziomu interfejsu systemu pokładowego dowolnego modelu z serii Volvo Recharge jak i za pośrednictwem aplikacji mobilnej można zaplanować ładowanie – to jest o tyle użyteczne, że możemy tak ustawić harmonogram ładowania, by prąd był czerpany przez pojazd tylko w godzinach, kiedy np. mamy aktywną tańszą taryfę energetyczną.
Wallbox – czas ładowania
Wybór domowej stacji (o mocy 11 kW) znacząco skraca czas ładowania w stosunku do mocy pobieranej ze zwykłego gniazdka 230 V. W przypadku aut wyłącznie elektrycznych z serii Volvo Recharge, czas ładowania z wallboksa o mocy 11 kW to ok. 8-10 godzin. W przypadku hybryd plug-in z serii Volvo Recharge wallbox skraca czas ich naładowania do zaledwie 3-4 godzin. W praktyce oznacza to, że zaparkowane wieczorem i podłączone do ładowania auto, rano powinno być w pełni gotowe do dalszej drogi z napełnionymi akumulatorami. To pokazuje kluczową różnicę w użyteczności wallboksa na tle ładowania ze zwykłych gniazdek. Dzięki wallboksowi nawet posiadając auto w pełni elektryczne, pamiętając o codziennym jego doładowaniu każdego dnia dysponujesz pełnym potencjałem zasięgu twojego modelu Volvo Recharge. Ile czasu zmarnujesz na stacjach benzynowych? Zero. Czy tracisz czas na ładowanie? Nie, bo pojazd i tak ładuje się w czasie, gdy nie jest używany.
Wallbox – ekonomia ładowania w domu
Wallbox z jednej strony zapewnia zauważalne skrócenie czasu ładowania, ale z drugiej nie oznacza większego kosztu tego ładowania – bo wciąż do pojazdu trafia najtańszy, domowy prąd. Pamiętajmy też o rozliczaniu dwutaryfowym i możliwości tańszego rozliczania pobieranego przez auto prądu w wybranych godzinach.
Dla porównania przyjrzyjmy się, ile kosztuje naładowanie akumulatora w pełni elektrycznego Volvo XC40 wyposażonego w baterię o pojemności 69 kWh. Średnia cena prądu w Polsce to w zależności od regionu od 0,69 zł do 0,78 zł w najpopularniejszej taryfie G11 (stała cena całą dobę). Zatem koszt naładowania akumulatora od zera (co w praktyce nigdy nie ma miejsca) do pełna to ok. 51 zł. Pozwala to pokonać tym samochodem dystans ponad 400 km. 51 zł to tyle, ile kosztuje dziś nieco ponad 8 litrów paliwa.
Zmieniając rozliczenie na taryfę wielostrefową (z tańszym prądem np. w godzinach nocnych) zmniejszamy koszt 1 kWh do średnio 0,32 zł w wybranych okresach. Co oznacza że napełnienie tego samego akumulatora z Volvo XC40 będzie w tym przypadku kosztować zaledwie 22 zł. I wciąż pozwala nam to na przejechanie ponad 400 km tym autem.
W przypadku hybryd plug-in, fakt że prąd jest znacznie tańszy od paliwa również można efektywnie wykorzystać w trakcie eksploatacji, pokonując krótsze, codzienne, miejskie dystanse wyłącznie w trybie elektrycznym, dostępnym na pokładzie każdej hybrydy plug-in z serii Volvo Recharge.
Wallbox to sprzęt, który czyni ładowanie w domu jeszcze prostszym i zauważalnie skraca czas ładowania, jednocześnie nie zwiększając ani trochę jego kosztów. Zdecydowanie warto skorzystać z oferty Volvo w zakresie domowych stacji ładowania aut elektrycznych i hybryd plug-in. To się po prostu opłaca. Przeczytaj więcej o podejściu do Volvo do elektromobilności.