Gigant branży podwoił dostawy jednego typu samochodów. To jasne, że one są przyszłością

Gigant branży podwoił dostawy jednego typu samochodów. To jasne, że one są przyszłością

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Źródło: Volkswagen
To był trudny rok dla Volkswagena. Ale niemieckiemu gigantowi udało się w 2021 roku podwoić dostawy elektryków do klientów na całym świecie.

– Volkswagen nie zwalnia tempa elektryfikacji, mimo problemów z dostępnością półprzewodników – powiedział Ralf Brandstätter, szef marki Volkswagen.

W minionym roku Volkswagen dostarczył najwięcej aut elektrycznych w historii – ponad 369 tys. (+73 proc. w porównaniu z 2020). W tej liczbie zawarte są samochody hybrydowe (PHEV), których dostarczono 106 tys. (+33 proc.). Dostawy aut w pełni elektrycznych (BEV) wzrosły w porównaniu z rokiem 2020 niemal dwukrotnie (263 tys. sztuk, +97 proc.). – W bardzo krótkim czasie Volkswagen został liderem rynku samochodów elektrycznych w Europie. Jeszcze w tym roku na rynku pojawi się ID.Buzz, który uzupełni i urozmaici rodzinę samochodów ID. – dodał Brandstätter.

Spadek sprzedaży większości aut

Poza elektrykami nie było jednak kolorowo. Volkswagen w 2021 r. dostarczył niemal 4,9 mln pojazdów klientom na całym świecie. To spadek o ok. 8 proc. w porównaniu z rokiem 2020. W dużym stopniu jest to efekt problemów z dostawami półprzewodników. – Ogromny wpływ na możliwości produkcyjne naszych zakładów miała sytuacja na rynku. Volkswagen mimo trudności z zaopatrzeniem zanotował wysoką sprzedaż. Mamy rekordowy portfel zamówień, na poziomie 543 tys. samochodów w samej Europie, w tym 95 tys. sztuk ID., co pokazuje jasno, że popyt na samochody Volkswagena utrzymuje się na wysokim poziomie – skomentował Klaus Zellmer, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Volkswagen podwoił dostawy samochodów elektrycznych

Udział w rynku w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów niemal się podwoił w porównaniu z rokiem 2020 (z 4 do 7,5 proc.). W Europie te samochody stanowią 19,3 proc. ogólnej liczby dostarczonych Volkswagenów (w 2020 było to 12,6 proc.). Bardzo duży wzrost zainteresowania elektrycznymi autami odnotowano w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów co czwarty dostarczony Volkswagen jest już ładowany z gniazdka.

W 2021 roku w Chinach dostarczono 77 100 elektrycznych aut, w tym ponad 70 000 stanowiły samochody rodziny ID. Dzięki temu Volkswagen należy do piątki największych dostawców aut BEV w Państwie Środka. Rok 2022 powinien przynieść dalsze wzrosty na tamtejszym rynku. Niemal 17 000 aut elektrycznych sprzedano w USA, to niemal 20-krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2020. To pozwoliło osiągnąć Volkswagenowi czwarte miejsce wśród producentów samochodów BEV.

Poszerzanie gamy SUV-ów przynosi korzyści

Segment SUV-ów jest wciąż rozrasta się najszybciej. Volkswagen od wielu lat jest w nim obecny i systematycznie wprowadza kolejne modele. SUV-y stanowią dziś ponad 40 proc. rynku (w 2020 r. było to 34,8 proc.). W USA auta tego typu sprzedają się jeszcze lepiej niż w Europie – trzy na cztery Volkswageny dostarczone klientom w tym kraju to właśnie SUV-y. Dzięki temu sprzedaż w USA rośnie i w 2021 r. była najwyższa od 2013 roku. Golf, mimo trudnej sytuacji związanej z niedoborem półprzewodników, utrzymał w 2021 roku pozycję lidera w sprzedaży nowych samochodów w Niemczech.

Czytaj też:
Volkswagen wprowadza na polski rynek zupełnie nowy model. Znamy już jego ceny

Źródło: VW