Toyota pokazała rajdówkę. Hybrydowy GR Yaris Rally1 z mocnym składem na Rajd Monte Carlo

Toyota pokazała rajdówkę. Hybrydowy GR Yaris Rally1 z mocnym składem na Rajd Monte Carlo

Toyota GR Yaris Rally1
Toyota GR Yaris Rally1 Źródło: Toyota Gazoo Racing
Toyota Gazoo Racing World Rally Team przygotowała się na nową erę w rajdowych mistrzostwach świata. W inaugurującym sezon 2022 Rajdzie Monte Carlo (20-23 stycznia) zadebiutuje zupełnie nowa hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1. O swoje dziewiąte zwycięstwo w Monako będzie walczył ośmiokrotny mistrz świata, Sébastien Ogier.

Toyota GR Yaris Rally1 to następca Yarisa WRC, który w poprzednim sezonie zdobył wszystko, co było do zdobycia – mistrzostwo świata producentów, kierowców i pilotów. Zaledwie osiem tygodni po ostatnim rajdzie 2021 roku kierowcy wrócą na trasy mistrzostw świata we francuskich Alpach, a do dyspozycji będą mieli rewolucyjne auta nowej kategorii Rally1, która zastępuje na najwyższym szczeblu auta WRC, wykorzystywane w ostatnich 25 latach.

Era hybrydowa w WRC

Auta Rally1 mają kilka znaczących zmian w stosunku do swoich poprzedników, a największą jest zastosowanie po raz pierwszy technologii hybrydowej. Układ składa się z baterii o pojemności 3,9 kW oraz generatora (MGU), który dostarcza dodatkowe 100 kW (134 KM) podczas przyspieszania.

500 KM i ekopaliwo na wszystkie rundy

W połączeniu z turbodoładowanym silnikiem spalinowym z Yarisa WRC o pojemności 1,6 litra GR Yaris Rally1 dysponuje mocą przekraczającą 500 KM. Auto będzie zasilane nowym paliwem, w stu procentach zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. WRC będzie pierwszym cyklem pod egidą FIA, w którym będzie wykorzystywane takie paliwo.

Toyota GR Yaris Rally1 została zbudowana w oparciu o specjalnie w tym celu zaprojektowaną klatkę bezpieczeństwa. Zmiany w przepisach oznaczają także stosowanie mniej złożonych elementów aerodynamicznych, powrót do mechanicznej zmiany biegów przy pomocy lewarka, a także brak centralnego mechanizmu różnicowego. Te zmiany mają sprawić, że jeszcze więcej będzie zależało od umiejętności kierowców.

Zupełnie nowe wyzwanie

Wiosną zeszłego roku GR Yaris Rally1 przeszedł pierwsze próby drogowe. Od tamtej pory zespół Toyota Racing prowadził intensywny program testów, które w ostatnich tygodniach polegały na jak najlepszym przygotowaniu do niezwykle wymagającego Rajdu Monte Carlo. Impreza słynie ze zmiennych warunków – załogi mogą ścigać się zarówno po suchym asfalcie, jak i po zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Skład zespołu Toyota Gazoo Racing Team

Za kierownicą auta zasiądzie ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier, który jest także ośmiokrotnym triumfatorem Rajdu Monte Carlo. Francuz w tym sezonie wystartuje w wybranych rundach, a na prawym fotelu jego auta zasiądzie nowy pilot, Benjamin Veillas. Przez cały sezon barwy zespołu Toyota Gazoo Racing reprezentować będą Elfyn Evans ze Scottem Martinem, czyli druga załoga poprzedniego sezonu, oraz Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy rok 2021 zakończyli na czwartym miejscu.

Nowa trasa Rajdu Monte Carlo czeka na nowe auta

Rajd Monte Carlo odbędzie się po raz 90. Na załogi czekają w aż 85 procentach nowe odcinki specjalne w porównaniu z zeszłoroczną trasą, a baza rajdu będzie zlokalizowana wyłącznie w Monako, a nie jak do tej pory w Gap. W czwartek zaplanowano odcinek testowy, a następnie uroczystą ceremonię startu na placu przed słynnym kasynem w Monte Carlo. Następnie kierowcy i piloci przejadą dwa nocne odcinki specjalne, w tym legendarną próbę na przełęczy Col de Turini, która po raz pierwszy od 2013 roku będzie rozgrywana po zmroku.

Piątek jest najbardziej wyczerpującym dniem dla załóg. Kierowcy i piloci pokonają sześć odcinków specjalnych, na sobotę zaplanowano pięć prób, a w niedzielę cztery. Łącznie do przejechania jest 296 km podzielonych na 17 odcinków specjalnych.

Czytaj też:
Ford pokazał nową rajdówkę. Jej napęd jest zupełną nowością i znakiem czasów

Galeria:
Toyota GR Yaris Rally1
Źródło: Toyota Gazoo Racing