315 mln na ładowarki zostało rozdysponowane. Kto został beneficjentem programu?

315 mln na ładowarki zostało rozdysponowane. Kto został beneficjentem programu?

Ładowarka. Samochód elektryczny
Ładowarka. Samochód elektryczny Źródło: Porsche, Ionity
Zaledwie dwa tygodnie wystarczyły, żeby zakończył się nabór na dofinansowanie budowy ogólnodostępnych i ultraszybkich stacji ładowania – informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” został uruchomiony 7 stycznia 2022 r. Przewiduje on m.in. udzielenie dotacji do budowy ogólnodostępnych i ultraszybkich stacji o mocy co najmniej 150 kW.

Pieniądze rozdysponowano w 2 tygodnie

W piątek 21 stycznia Fundusz poinformował o wyczerpaniu przeznaczonego na ten cel budżetu wynoszącego 315 mln złotych. Beneficjenci (przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni) mieli możliwość ubiegania się o dotacje w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Ile ładowarek jest, a ile potrzeba?

Według danych PSPA, obecnie kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mają do dyspozycji zaledwie 50 stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Budowa kolejnych ultraszybkich ładowarek jest zaś kluczowa dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Ładowarki wysokiej mocy uruchamia się przede wszystkim w kluczowych lokalizacjach, o dużym natężeniu ruchu, w tym na trasach przelotowych. Są to urządzenia najlepiej dostosowane do potrzeb kierowców samochodów elektrycznych obecnej generacji. Pozwalają znacznie skrócić czas uzupełniania energii. Równocześnie są to jednak inwestycje bardzo kosztowne, sięgające kilkuset tysięcy złotych.

Czytaj też:
Gigantyczna inwestycja w stacje ładowania. Polska spółka chce skorzystać z dofinansowania i zmienić sytuację na rynku

Źródło: IBRM Samar, PSPA