Unijni przedsiębiorcy poddali rok, bardziej niż Polscy. Końcówka była naprawdę słaba

Unijni przedsiębiorcy poddali rok, bardziej niż Polscy. Końcówka była naprawdę słaba

Fiat Scudo
Fiat Scudo Źródło:Stellantis
Rok 2021 miał być rokiem dobicia się po pandemii i rokiem zakupów w Polsce i całej Unii Europejskiej. Nie był, zakup dostawczaków i TIR-ów był niższy niż zakładano.

W grudniu 2021 r. roku w Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 155 963 pojazdy użytkowe, o 8,4 proc. mniej rok do roku. W całym 2021 r. popyt wzrósł o 9,6 proc., a to tylko głównie dzięki niskiej bazie porównawczej – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W grudniu ubiegłego roku rynek pojazdów użytkowych w UE ponownie się skurczył, co oznacza szósty miesiąc spadku z rzędu. W porównaniu z grudniem 2020 roku lepsze były tylko wyniki rejestracji ciężarówek i autobusów. Wszystkie cztery główne unijne rynki odnotowały mniejszą sprzedaż, przy czym najgorzej było w Hiszpanii (-31,9 proc.).

W sumie w 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 9,6 proc. do poziomu, 1 880 682 sztuk, głównie dzięki niskiej bazie porównawczej z pierwszej połowy 2020 r. Wynik roku ubiegłego jest mniejszy niż ten sprzed pandemii w 2019 roku, kiedy to w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 2,1 mln egzemplarzy. Z wyjątkiem Hiszpanii (minus 2,8 proc.) wszystkie główne rynki odnotowały wzrost: Włochy (+15,5 proc.), Francja (+7,4 proc. oraz Niemcy (0,6 proc. na plusie).

Samochody dostawcze do 3,5 t

W całym 2021 roku w UE zarejestrowano prawie 1,6 miliona samochodów dostawczych do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 8,5 proc. rok do roku i to mimo negatywnych wyników w ostatnim półroczu. Rezultaty na czterech dużych rynkach były jednak zróżnicowane. W Hiszpanii (-4,0 proc.) i w Niemczech (-0,8 proc.) rejestracje nieznacznie spadły, podczas gdy Włochy i Francja zakończyły rok na plusie, osiągając odpowiednio wzrost o 14,7 proc. i 7,5 proc.

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w grudniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 7 457 samochodów dostawczych, o 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej i o 24,37 proc. więcej niż w listopadzie 2021 r. W 2021 r. zarejestrowano w naszym kraju 73 895 takich aut, o 23,9 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe o DMC 16 t i więcej

W 2021 r. w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 240 346 nowych samochodów ciężarowych, o 21,2 proc. więcej w zestawieniu z rokiem poprzednim. Nadal jednak jest to około 12 proc. poniżej poziomu sprzed pandemii w 2019 r. Wszystkie 27 rynków UE odnotowało wzrost w ubiegłym roku, w tym cztery największe: Włochy (+24,5 proc.), Hiszpania (+12,5 proc.), Niemcy (+10,4 proc.) i Francja (+5,6 proc.).

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

W 2021 r. w UE zarejestrowanych zostało 289 316 nowych samochodów ciężarowych (plus 16,8 proc.). Mimo słabych wyników zanotowanych od września do listopada, rosnąca sprzedaż w pierwszej połowie ubiegłego roku oraz w grudniu pomogła w osiągnięciu dobrego ostatecznego rezultatu. Prawie wszystkie rynki UE radziły sobie lepiej niż w 2020 r., w tym cztery główne: Włochy (+22,3 proc.), Hiszpania (+8,1 proc.), Niemcy (+5,6 proc.) i Francja (+5,5 proc.),

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 t

W całym minionym roku popyt na autobusy i autokary w UE wzrósł o skromne 2,8 proc. do 29 941 sztuk. Wśród największych rynków regionu tylko Hiszpania odnotowała mniejszą sprzedaż (-10,2 proc.), podczas gdy liczba rejestracji w Niemczech pozostała prawie niezmienna w porównaniu z 2020 r. (+0,2 proc.). Francja (+13,4 proc.) i Włochy (+11,1 proc.) zakończyły rok na plusie, odnotowując dwucyfrowe wzrosty.

Czytaj też:
To ważne auto dla przedsiębiorców. Fiat Professional ogłasza otwarcie zamówień i ceny nowego Scudo i E-Scudo

Źródło: ACEA, IBRM Samar