Ależ to będzie hit! Ford pokazał nowego Bronco w wersji Raptor. Nadążą go produkować?

Ależ to będzie hit! Ford pokazał nowego Bronco w wersji Raptor. Nadążą go produkować?

Ford Bronco Raptor
Ford Bronco RaptorŹródło:Ford
Nowy Ford Bronco Raptor to zaprojektowany i skonstruowany przez dział Ford Performance pierwszy na świecie SUV, który jest zdolny do pokonywania pustynnych wydm z autostradową prędkością i pełzania po skałach, jak podczas rajdów Baja.

Dwie ikony terenowej jazdy ­– Bronco i Raptor – łączą siły. Debiutujący nowy Ford Bronco Raptor zapewnia niezwykłe możliwości jazdy w terenie i został stworzony z myślą zarówno o wyścigach po pustyni, jak i o pełzaniu po skałach.

Bronco Raptor, najnowszy członek rodziny Bronco znanej z SUV-ów typu Built Wild, debiutuje jako najmocniejszy w historii Bronco dopuszczony do ruchu ulicznego i pierwszy na świecie SUV inspirowany wyścigami Ultra4. Dział Ford Performance – ten sam, który odpowiada za możliwości F-150 Raptora – zaprojektował i skonstruował Bronco w wersji Raptor jako samochód dla miłośników jazdy w terenie.

Ford Bronco Raptor

Bronco Raptor jest wyposażony w najnowsze technologie i osprzęt, pomocne podczas jazdy w terenie. Wyścigi Ultra4 to ekstremalne zawody terenowe obejmujące m.in. słynny wyścig „King of the Hammers” w Johnson Valley w Kalifornii, podczas którego 3 lutego zostanie zaprezentowany Bronco Raptor. Ford i Bronco będą oficjalnymi partnerami wyścigów Ultra4.

Ford, wraz z dodaniem do oferty Bronco Raptor, rozszerza serię samochodów terenowych o wysokich osiągach z rodziny Raptor, która obejmuje modele F-150 Raptor (w Ameryce Północnej) oraz Ranger Raptor (na świecie).

– Raptor to topowa wersja naszych off-roadowych modeli, z designem i elementami sprawdzonymi w wyścigach, których nie oferuje żaden inny producent – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Ford Motor Company. – Tylko Ford mógł stworzyć Bronco Raptor – dodaje.

Ford Bronco Raptor

Ford Performance. Ekstremalne możliwości

Bronco Raptor jest szybszy i zapewnia większe możliwości do jazdy w terenie oraz zwinność i zwrotność niż seryjny Bronco. Zaczynając od ramy podwozia Bronco, inżynierowie Ford Performance wiedzieli, że potrzebują jej w wersji dostosowanej do możliwości Raptora. Zwiększono skok zawieszenia i rozstaw kół, które zapewniają większą stabilność podczas szybkiego pokonywania pustynnych bezdroży. Nadwozie Raptora to zamknięta rama ze stali o wysokiej wytrzymałości z nowymi, wyczynowymi amortyzatorami, które zwiększają skok kół. Wytrzymałe osłony i płyty poślizgowe zapewniają ochronę układu napędowego od przedniego zderzaka, przez silnik, aż po skrzynię biegów i przekładnię rozdzielczą. W górnej części nadwozia, poprzeczka między słupkami B i wzmocnienie słupków C gwarantują ponad 50-procentowy wzrost sztywności nadwozia na skręcanie w stosunku do sztywności nadwozia seryjnego czterodrzwiowego Bronco.

Ford Bronco Raptor

Wyczynowe osie i układ przeniesienia napędu

Wyczynowe osie – opracowane przez Ford Performance i stosowane również w wyścigowej wersji Bronco Desert Racer – to kolejny element zainspirowany samochodami z wyścigów Ultra4. Tylną oś zastąpiono półpływającą osią Dana 50 Heavy-Duty AdvanTEK z kołem koronowym o średnicy 235 milimetrów. Z przodu znajduje się oś Dana 44 AdvanTEK, w skład której wchodzą wzmocnione półosie z kołem koronowym o średnicy 210 milimetrów. Wzmocnione osie z przodu i z tyłu zwiększają rozstaw kół o niemal 22 cm (do 187 cm) w porównaniu z rozstawem kół seryjnego Bronco, co zapewnia doskonałą stabilność nadwozia. Wzmocnione przednie i tylne półosie napędowe przenoszą większy moment obrotowy. Prześwit Bronco w wersji Raptor wynosi aż 33 cm, o 12 cm więcej niż podstawowego czterodrzwiowego modelu.

Ford Bronco Raptor

Układ przeniesienia napędu na cztery koła z trzema trybami pracy wyposażono w sprzęgło o większej wydajności, które potrafi sprostać wymaganiom zawodów na pustyni. Ulepszona skrzynia rozdzielcza ma przełożenie 3,06 4x4 LO ze współczynnikiem pełzania wynoszącym do 67,7:1.

Dział Ford Performance współpracował z firmą FOX, aby poprawić wyczynowe zawieszenie typu High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS), które zapewnia stabilność podczas jazdy w terenie i jest wyposażone w technologię Live Valve. Podobnie jak w przypadku modelu F-150 Raptor, zawieszenie Raptor HOSS 4.0 obejmuje półaktywne amortyzatory FOX 3.1 (o średnicy 3,1 cala, czyli niemal 8 cm), które zostały dostrojone do modelu Bronco Raptor oraz mają zintegrowane zbiorniki oleju z przodu i osobne zbiorniki oleju z tyłu. Czujniki wysokości zawieszenia oraz inne, rozmieszczone na każdym rogu nadwozia setki razy na sekundę monitorują warunki na drodze i odpowiednio dostosowują pracę amortyzatorów.

Ford Bronco Raptor

Koła na pustynię i głazy oraz najmocniejszy silnik

Specjalne, zaprojektowane przez Ford Performance, przednie i tylne wahacze zapewniają maksymalny skok kół, który z przodu wynosi 33 cm, a z tyłu 35,5 cm, czyli o – odpowiednio – 60 proc. i 40 proc. większy niż w seryjnym Bronco. Właściwości jezdne i prędkość jazdy pierwszego na świecie SUV-a inspirowanego wyścigami Ultra4 gwarantują seryjne 37-calowe terenowe opony BFGoodrich KO2 (37x12,50 R17 LT), największe dostępne do SUV-ów w Ameryce. Do wyboru są dwa rodzaje zaprojektowanych przez Ford Performance obręczy kół w rozmiarze 17 x 8,5 cala z blokadą beadlock. Kolejna modernizacja Bronco w wersji Raptor dotyczy układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem, podobnego jak w modelu F-150 Raptor, w którym zastosowano końcówki drążków kierowniczych o większej średnicy.

Ogromną moc podczas jazdy po pustyni zapewnia Bronco Raptor sprawdzony trzylitrowy silnik EcoBoost z dwoma turbosprężarkami stuningowany przez dział Ford Performance. Bronco Raptor z silnikiem o mocy ponad 400 KM będzie najmocniejszym w historii Bronco dopuszczonym do ruchu ulicznego, z intercoolerem i układem dolotowym powietrza zaprojektowanymi tak, aby wytrzymały wysokie temperatury powietrza na pustyni.

Ford Bronco Raptor

Ekstremalna skrzynia biegów

Szybką jazdę po pustyni, jak i pełzanie po skałach gwarantuje 10-stopniowa automatyczna przekładnia SelectShift, zestrojona przez dział Ford Performance. Układ wydechowy z dwoma końcówkami, po raz pierwszy w przypadku Bronco wyposażony w aktywne zawory, wykorzystuje rury o niemal równej długości, co zapewnia lepsze brzmienie. Kierowca może zmienić dźwięk układu wydechowego Bronco w wersji Raptor korzystając z jednego z czterech trybów – Normal, Sport, Quiet i Baja.

Bronco Raptor oferuje siedem trybów jazdy G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain), które ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie. Wśród nich są m.in. unikalnie dostrojony tryb Baja, który zmniejsza tzw. turbodziurę, co zapewnia autu maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy po pustyni. Nowością w Bronco jest tryb Tow/Haul, który umożliwia holowanie przyczepy o masie własnej wynoszącej nawet ponad dwie tony (2040 kg), czyli o 450 kg cięższej niż w przypadku modelu podstawowego. Dostępne są również tryby jazdy Trail Control, Trail Turn Assist i Trail One-Pedal Driving.

Przyjmowanie zamówień na Bronco w wersji Raptor rozpocznie się w marcu. Większość samochodów z roku modelowego 2022 trafi do osób, które już dokonały rezerwacji. Ford wyśle do nich informację jeszcze w tym miesiącu. Auta zaczną przyjeżdżać do dilerów latem tego roku.

Galeria:
Ford Bronco Raptor
Źródło: Ford