Oto i on, najmocniejszy SUV na świecie. Świat spalinowej motoryzacji wciąż nie składa broni

Oto i on, najmocniejszy SUV na świecie. Świat spalinowej motoryzacji wciąż nie składa broni

Aston Martin DBX 707
Aston Martin DBX 707 Źródło:Aston Martin
Aston Martin pokazał najmocniejszego SUV-a świata. Luksusowy wóz napędza 4,0-litrowy silnik V8 opracowany przez firmę, który generuje 707 KM i 900 Nm.

Najszybszy. Najmocniejszy. Najlepszy w prowadzeniu. To trzy główne cechy, które wyróżniają DBX707 od reszty SUV-ów, według Astona Martina. Każda część samochodu została udoskonalona tak, aby zagwarantować wyższe osiągi, zapewnić maksymalną przyjemność z jazdy i podkreślić jego prezencję na drodze.

Zespół inżynierów Astona Martina zaczął modernizację od układu napędowego, aby wykorzystać pełny potencjał drzemiący w 4,0-litrowym, podwójnie turbodoładowanym silniku V8 DBX. Ralph Illenberger, szef teamu odpowiedzialnego za inżynierię układów napędowych Astona Martina, zdecydował się na wyposażenie silnika DBX707 w turbosprężarki z łożyskami kulkowymi i indywidualne skalibrowanie map silnika, aby wyzwolić z niego więcej mocy i wyższy moment obrotowy.

Mocarny silnik V8

Nowością w tym flagowym SUV-ie Astona Martina jest 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem olejowym. Ta skrzynia zdolna jest do przenoszenia znacznie wyższego momentu obrotowego, w porównaniu ze standardowym automatem. Umożliwia podniesienie mocy 4,0-litrowego silnika V8 do 707 KM i 900 Nm, czyli o ponad 157 KM i 200 Nm względem wersji DBX (V8).

Zastosowanie przekładni ze sprzęgłem olejowym niesie ze sobą też inne korzyści. Najbardziej zauważalna z nich to znacznie szybsza zmiana biegów w porównaniu z przekładnią z przemiennikiem momentu obrotowego. Samo odczucie zmiany biegów jest bardziej bezpośrednie i natychmiastowe, co daje kierowcy większe poczucie kontroli i szybkości reakcji oraz dynamiczny charakter prowadzenia auta w porównaniu z DBX (V8). Poprawiono również zdolność ruszania z miejsca, co pozwala DBX707 rozpędzić się w zakresie 0-100 km/h w czasie 3,3 sekundy.

Hamulce i 23-calowe koła

Integralną częścią standardowego pakietu tuningowego DBX707 są węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Przednie tarcze o średnicy 420 mm i tylne o średnicy 390 mm są zatrzymywane za pomocą 6-tłokowych zacisków hamulcowych, co przekłada się zmniejszeniem masy nieresorowanej o 40,5 kg. Zmiany w hydraulicznym układzie hamulcowym i tuning zwiększają wyczucie pedału hamulca i szybkość reakcji na hamowanie, zapewniając większą precyzję i pewność prowadzenia auta. Udoskonalony system chłodzenia hamulców bazuje na zasysaniu powietrza zarówno z głównego wlotu powietrza chłodzącego, jak i z przestrzeni pod karoserią.

Standardowe felgi i opony mają 22 cale (do wyboru w wersjach Sport i Ribbon). Opcjonalne 23-calowe felgi oferowane są w kolorze czarnym z fakturą lub czarnym satynowym ze specjalnie diamentowo toczonymi akcentami. Zastosowanie 23-calowych felg wiąże się z dodatkowymi korzyściami w zakresie dynamiki – opona o większej średnicy zapewnia lepszą reakcję na ruchy kierownicy, lepszą kontrolę nad samochodem i krótsze czasy przejazdu okrążenia.

Sportowy dyferencjał

W modelu DBX707 zastosowano również nową wersję elektronicznego tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu wewnętrznym (e-diff). Mechanizm został wzmocniony tak, aby bezproblemowo radzić sobie z pełnym momentem obrotowym 900 Nm oraz wyposażony w ulepszone (krótsze) przełożenie napędu końcowego 3,27 w porównaniu z 3,07 w DBX V8. Takie rozwiązanie zapewnia wyższe przyspieszenie DBX707 na niższych biegach i poprawia reakcję na zmianę biegów, przy jednoczesnym zachowaniu wydajności i płynności jazdy oferowanej przez 9-stopniową skrzynię biegów.

Rozłożenie momentu obrotowego na przód i tył pozostaje w pełni zautomatyzowane, z możliwością wysłania do 100 proc. momentu obrotowego na tylną oś na żądanie. Precyzyjna kalibracja mechanizmu różnicowego e-diff w DBX707 gwarantuje łatwość pokonywania zakrętów oraz charakter i dynamikę typowego samochodu sportowego.

Pneumatyczne zawieszenie i nowe tryby jazdy

Kluczowe znaczenie dla właściwości jezdnych DBX707 ma pneumatyczne zawieszenie. Zachowując standardową budowę i trzy komory powietrzne zastosowane w modelu DBX V8 – uznawanego za najlepiej prowadzącego się SUV-a na rynku – model DBX707 wyposażono w dedykowane ulepszenia podwozia. Zawieszenie wyposażono w nowe zawory tłumiące amortyzatorów i przekalibrowano opcję dynamicznego zmieniania wysokości sprężyn, aby poprawić kontrolę nad pojazdem i reakcję układu kierowniczego. Elektroniczny układ wspomagania kierownicy został również ulepszony dla wyraźniejszych odczuć z kierownicy – wzrastający opór kierownicy przy zmianie środka ciężkości auta ma pomóc kierowcy zrozumieć wzrastającą siłę odśrodkową na zakrętach i aktualny poziom przyczepności.

Model DBX707 jest skoncentrowany na kierowcy, co przełożyło się na dodatkowe zmiany i udoskonalenia w trybach jazdy Dynamic Drive. Opcja „Race Start” jest dostępna w trybach GT, Sport i Sport+, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie z linii startu. Udoskonalony aktywny układ logiczny skrzyni biegów napędu na wszystkie koła zapewnia precyzyjną kontrolę i lepszą synchronizację między układem napędowym a systemem ESP, dzięki czemu jazda staje się bardziej naturalna i przypomina jazdę samochodem sportowym.

Zmiany wizualne topowej wersji

Nowy przód serii DBX to większy grill wlotu powietrza, nowy kształt świateł dziennych, nowe wloty powietrza i kanały chłodzące hamulce oraz nowy kształt splittera na przednim zderzaku. Satynowy chromowany grill został powiększony w celu zwiększenia przepływu powietrza chłodzącego zarówno silnik V8, jak i nową 9-stopniową skrzynię biegów. Teraz wyposażony został w podwójne lamelki, a sześć poziomych listewek zostało rozdzielonych, aby grill stał się bardziej atrakcyjny wizualnie i sprawiał, że ten model z najwyższej półki będzie natychmiast rozpoznawalny.

Sportowy charakter nadwozia został przeniesiony także do wnętrza. Standardowo montowane są fotele w wersji Sport (fotele Comfort dostępne są jako opcja bez dopłaty). Obie wersje foteli są standardowo wyposażone w elektryczną regulację w 16 pozycjach oraz ogrzewanie w przednich i tylnych fotelach. Klienci mają do wyboru trzy rodzaje klimatu wnętrza – standardowa opcja to wersja Accelerate, w której skóra została połączona ze wstawkami z Alcantary. Wersje opcjonalne to Inspire Comfort i Inspire Sport w całości wykonane z czystej skóry semi-anilinowej z wyszytymi skrzydłami z logo Aston Martin na zagłówku, kontrastowym paskiem na środku siedzenia oraz perforacją w oparciu i poduszce siedziska.

Czytaj też:
Samochód Jamesa Bonda w carsharingu. Tak, to Aston Martin!

Źródło: Aston Martin