Renault podsumowuje trudny rok. 2022 ma być znacznie lepszy

Renault podsumowuje trudny rok. 2022 ma być znacznie lepszy

Renault Megane R.S. Trophy-R
Renault Megane R.S. Trophy-RŹródło:Renault
Przedstawiciele grupy Renault zaprezentowali wyniki handlowe za rok ubiegły i plany firmy w Polsce na 2022 rok. Czego mogą się spodziewać kupujący osobowe i dostawcze Renault i Dacie?

Pandemia koronawirusa oraz problemy z półprzewodnikami dotkliwie uderzyły, podobnie jak w przypadku innych firm motoryzacyjnych, w wyniki grupy Renault, która w ubiegłym roku sprzedała 2,7 mln aut, czyli o 4,5 proc. mniej niż w 2020 roku. Największe rynki francuskiej grupy to: Francja (521,7 tys. sprzedanych pojazdów), Rosja (482,3 tys.) oraz Niemcy (178 tys.). W tym rankingu Polska awansowała w ubiegłym roku o trzy pozycje i z wynikiem 51,6 tys. zarejestrowanych samochodów marki Renault oraz Dacia znalazła się na 12 miejscu.

W pięciu głównych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania) udział sprzedaży do klientów detalicznych stanowił 58 proc., czyli o 6 punktów procentowych więcej niż przed kryzysem. Portfel zamówień grupy w Europie podwoił się w porównaniu z 2020 r., a zapasy odnotowały szacowany spadek o około 30 proc. w porównaniu z 2020 r.

W ubiegłym roku marka Renault wzmocniła swą obecność w segmencie samochodów zelektryfikowanych. Gama E-Tech (auta elektryczne i hybrydowe) stanowiła już 30 proc. sprzedaży samochodów osobowych Renault w Europie w 2021 (vs. 17 proc. w 2020).

Firma może pochwalić się również sukcesem związanym z odnową gamy samochodów Dacia. Model Sandero był w ubiegłym roku najchętniej kupowanym autem przez klientów indywidualnych w Europie z 6,2 proc. udziałem. Lada natomiast została pierwszą marką na rynku rosyjskim z udziałem prawie 21 proc. Modele Vesta i Granta to dwa najlepiej sprzedające się auta w Rosji. Marka Alpine wykonała zaś w 2021 roku skok sprzedaży o 74 proc., do 2659 sztuk.

Pandemiczny rok w Polsce

Według danych importera, w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 51 870 nowych samochodów marki Renault, Dacia i Alpine, co przekłada się na 9,96 proc. udziału w rynku. Zarejestrowano 30 952 samochody osobowe i dostawcze Renault, o 3,36 proc. więcej niż w 2020 roku, w tym 16 837 aut osobowych (-19,92 proc.). Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,95 proc., co zapewniło jej piąte miejsce pod względem sprzedaży.

Jednocześnie Renault zajęło pierwsze miejsce pod względem sprzedaży samochodów dostawczych (14 115 szt.; +58,20 proc.) z rekordowym udziałem w rynku na poziomie 19,1 proc. Sprzedaż samochodów marki Alpine wyniosła 39 egzemplarzy.

Pozycję w Top 3 segmentu B (hatchbacków, kombi i sedanów) utrzymało Renault Clio (5 580 egz.). Wprowadzone w 2021 r. na rynek nowe Renault Arkana również było chętnie wybierane przez klientów (2 369 egz.). Aż sześciokrotnie wzrosła sprzedaż zelektryfikowanych (mHEV, HEV, PHEV, BEV) samochodów marki. Renault ZOE E-Tech Elektryczne uplasowało się w Top 6 sprzedaży samochodów elektrycznych z wynikiem 282 sprzedanych egzemplarzy.

Wśród samochodów dostawczych do 3,5 t Renault Master od 2018 r. utrzymuje pozycję lidera w Polsce. W 2021 roku zarejestrowano 10 797 egzemplarzy tego modelu (+44,75 proc.). Nowe Renault Trafic okazało się liderem wzrostu – sprzedaż tego modelu wzrosła o ponad 63 proc. Sukces odniosły także wprowadzone w 2021 r. na rynek Renault Express Van i Kangoo Van. Cała gama małych furgonetek to wynik 1504 sprzedanych egzemplarzy.

Od roku 2009 Renault niezmiennie pozostaje liderem rynku samochodów zabudowanych na bazie podwozi. W zeszłym roku zabudowano rekordową liczbę 8 500 samochodów marki Renault.

Dacia w Top 3 

W 2021 r. Dacia uplasowała się w Top 3 na rynku samochodów osobowych sprzedanych klientom indywidualnym. Udział marki w tym rynku wynosi 8 proc., co oznacza wzrost o +0,5 punktu w porównaniu z 2020 rokiem. Dacia zakończyła 2021 rok z wynikiem 20,9 tys. zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych (-7,12 proc.).

Sukcesem okazało się Sandero trzeciej generacji. W 2021 roku w Polsce zarejestrowano 4 975 egzemplarzy tego modelu. Dzięki wprowadzeniu we wrześniu ubiegłego roku nowego Dustera, model ten znalazł się w Top 2 sprzedaży samochodów osobowych klientom indywidualnym i został liderem w segmencie C SUV z wynikiem 5 930 zarejestrowanych samochodów.

Kolejnym ważnym wydarzeniem dla marki był w ubiegłym roku debiut rynkowy Springa, w 100 proc. elektrycznego miejskiego samochodu o wyglądzie SUV-a. W 2021 roku zarejestrowano w Polsce 415 samochodów.

Z dużym zainteresowaniem klientów spotkała się oferta ekologicznych silników TCe 100 LPG Dacii. Silniki dwupaliwowe (zasilane benzyną i LPG) stanowią 53 proc. sprzedaży marki w Polsce. Dacia jest jedynym producentem oferującym taki układ napędowy w całej swojej gamie samochodów osobowych (z wyłączeniem Springa i Lodgy).

Co w 2022 roku?

Na ten rok Renault przygotowało kilka nowości. Jeszcze w pierwszej połowie 2022 roku do sprzedaży trafi nowe Megane E-Tech Elektryczne, w drugiej połowie zadebiutuje model Austral – SUV z segmentu C. Zmiany czekają również modele: Clio, Captur i Arkana. Wśród aut dostawczych Renault zadebiutuje nowy Trafic LCV, Kangoo Van E-Tech Elektryczne oraz Master E-Tech Elektryczny Quickcharge 52kWh

Gama Dacii wzbogaci się o nowego Joggera, który pojawi się w salonach w pierwszej połowie kwietnia 2022 r., a także o nowe wersje Dustera (SL Extreme oraz Prestige+) oraz elektryczną Dacię Spring w wersji Cargo.

Czytaj też:
Elektryki i komunikacja. Renault, Nissan i Mitsubishi mają już wspólną strategię do 2030 roku

Źródło: Renault