Branża odbiła się mimo pandemii, rynkowe spadki się skończyły. 2022 rok ma być jeszcze lepszy

Branża odbiła się mimo pandemii, rynkowe spadki się skończyły. 2022 rok ma być jeszcze lepszy

Warsztat oponiarski
Warsztat oponiarski Źródło:PZPO
Miniony rok potwierdził odbicie w branży oponiarskiej w Polsce. Sprzedaż zwiększyła się we wszystkich segmentach - poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

W przypadku opon do samochodów osobowych sprzedaż była większa o 27 proc., do aut typu SUV - o 41 proc., pojazdów ciężarowych – plus 14 proc., dostawczych o 44 proc. W przypadku ogumienia do pojazdów rolniczych wzrost wyniósł 31 proc., do motocykli o 0,3 proc. i pojazdów przemysłowych o 11 proc. Wzrost sprzedaży widać też w większości segmentów na rynkach europejskich. Udział opon premium ponownie wzrósł o 1 proc. – w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, o 2 proc. w klasie opon ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku. W 2021 roku o ponad 40 proc. większe były dostawy ogumienia zimowego i całorocznego, a letniego o prawie 15 proc.

Rekordowa końcówka roku

W czwartym kwartale 2021 roku zanotowano jeszcze większe wzrosty: w segmencie opon osobowych o 44 proc., SUV +37 proc., dostawczych +65 proc., ciężarowych +3 proc., rolniczych +1 proc., motocyklowych +12,4 proc., a przemysłowych +18 proc. – Ostatni rok był dla producentów i importerów rekordowy. Popyt na opony wszystkich segmentów przewyższył nawet dane z 2019 roku. Mimo trudności na rynku pierwszego montażu spowodowanych problemami z produkcją aut, rynek wtórny z nawiązką te problemy zrekompensował. Większa o ponad 7 proc. liczba rejestracji aut przełożyła się także na rynek opon. Na to także nałożył się trudny rok 2020, po którym rynek musiał się odbudować. Wszystkie fabryki w Polsce i Europie pracowały pełną mocą, żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie – mówi Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Kupujemy coraz lepszej klasy opony

Jak podkreśla, bardzo dobrze sprzedawały się opony klasy premium – zarówno w segmencie aut osobowych, jak i ciężarowych. – To bardzo ważne elementy nie tylko dla ekonomiki jazdy, długości eksploatacji opon, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa na drodze. W segmencie opon ciężarowych opony premium są wybierane najczęściej i mają już 42 proc. udziału w rynku. To pokazuje trend, którym będą podążać pozostałe segmenty – w kategorii opon do samochodów osobowych, dostawczych i SUV opony premium osiągnęły 30 proc. udział w rynku i cały czas widać tu wzrosty – dodaje Radosław Bółkowski.

Rosła cała Europa

Rok 2021 przyniósł także ożywienie dla branży oponiarskiej w Europie. Tylko segment opon do samochodów osobowych odnotował spadek o 8 proc., głównie w związku z niedoborem półprzewodników. Segment opon ciężarowych odnotował znaczący wzrost o 25 proc. Silny popyt był widoczny w segmentach opon całorocznych (+35 proc.) i zimowych (+9 proc.). Wzrosła też sprzedaż opon do samochodów ciężarowych i motocykli odpowiednio o +12 proc. i +14 proc. – W 2021 roku sprzedaż opon była odporna na pandemię i mamy nadzieję, że ten pozytywny trend potwierdzi się w 2022 roku, co pozwoli na powrót do wolumenów z 2019 roku – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Czytaj też:
Cupra pokazuje nową wersja Leona. To podrasowany VZ Cup

Źródło: PZPO